Rada gminy wyłączyła najmłodszych uczniów z możliwości ubiegania się o stypendium, tłumacząc to specyfiką oceniania ich na tym etapie edukacji. Tego typu rywalizacja mogła jej zdaniem stanowić zagrożenie dla rozwoju psychicznego i emocjonalnego dzieci.
Zastrzeżenia do tej decyzji wniósł prokurator rejonowy w formie skargi na uchwałę rady gminy w sprawie określenia szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i młodzieży szkolnej. Zarzucił istotne naruszenie ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o systemie oświaty przez określenie, że stypendium za wyniki w nauce nie przyznaje się uczniom szkół podstawowych klas I–III oraz stworzenie wymogu uzyskania co najmniej bardzo dobrej oceny z zachowania.
WSA przyznał rację prokuratorowi, iż naruszony został przepis konstytucji stanowiący, że wszyscy są równi wobec prawa i mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Skład orzekający podkreślił, że różnicowanie podmiotów, wynikające jedynie z faktu uczęszczania do różnych klas, nie może oddziaływać na uprawnienia ucznia.
Czytaj więcej:
– Jedynym kryterium przyznania stypendium powinno być uzyskiwanie konkretnych osiągnięć i wyników w nauce – zaznaczył sędzia Tadeusz Lipiński, odrzucając argumentację rady gminy.