Jak podkreślił [b]w wyroku z 26 lipca 2006 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim (sygn. akt II SA/Go 247/060[/b], jedynym podmiotem uprawnionym do uchwalenia regulaminu zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków na obszarze związku jest jego zgromadzenie. Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia jego statutu. Przejęte do wykonywania zadania związek realizuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
[srodtytul]Statut i rejestracja[/srodtytul]
Do utworzenia związku komunalnego (międzygminnego) konieczne są uchwały rad zainteresowanych gmin. Konieczne jest również przyjęcie przez rady zainteresowanych gmin jego statutu. Uchwały w sprawie statutu zapadają bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. Oznacza to, że za przyjęciem statutu przez daną radę musi zapaść więcej głosów „za” niż suma głosów „przeciw” i „wstrzymujących się”. Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia. Osobowość prawną związek uzyskuje po zarejestrowaniu w rejestrze prowadzonym przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej w dniu, w którym statut związku wszedł w życie.
Ustawodawca przewidział również możliwość przystąpienia gminy do już istniejącego związku komunalnego, a o swoim zamiarze gmina jest zobowiązana poinformować właściwego wojewodę. Z chwilą przystąpienia gmina przekazuje – z mocy prawa – na rzecz związku swoje prawa i obowiązki w zakresie zadań, do realizacji których został on powołany.
[srodtytul]Wybór władz...[/srodtytul]