Chodzi tu o możliwość ustalenia wykazu wydatków niewygasających – wyjaśnia Ministerstwo Finansów - w których samorząd może ująć wydatki związane z realizacją takiego zadania, ale tylko w dwóch przypadkach, związanych z realizacją umów:
1) w sprawie zamówienia publicznego,
2) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy.
Ministerstwo wyjaśnia, że [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawa z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr. 157, poz. 1240, z późn. zm.)[/link] ogólnie nie przewiduje konieczności zwrotu środków europejskich przekazanych na przełomie lat budżetowych na rachunek beneficjenta.
Inaczej ma się sprawa z samorządami terytorialnymi. Zgodnie bowiem z art. 3 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=353367]ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (DzU z 2010 r. nr. 80, poz. 526 ze zm.)[/link] środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej należy ująć w budżecie jako dochody tych jednostek.