- dokonywane przez państwo lub z jego źródeł (przy wykorzystaniu jego zasobów);
- stanowiące selektywną ekonomiczną korzyść,
- zakłócające lub mogące zakłócić konkurencję,
- oraz wpływające na warunki wymiany handlowej między państwami członkowskimi.
Zakwalifikowanie projektu do kategorii dofinansowania z pomocą publiczną niesie ze sobą konsekwencje spełnienia dodatkowych warunków określonych w rozporządzeniu ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 12 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na kulturę i ochronę dziedzictwa kulturowego w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko na lata 2014–2020. Wnioskodawca ubiegając się o pomoc na kulturę, nie może być podmiotem w trudnej sytuacji ekonomicznej. Bardzo ważny jest sposób wykorzystania infrastruktury projektu, bo od tego zależeć będzie m.in. wysokość dofinansowania.
Warto zwrócić uwagę np. na warunek określony w § 12 tego rozporządzenia. Zgodnie z nim, maksymalna wysokość pomocy publicznej na wspieranie niezabytkowej infrastruktury kultury oraz zakup wyposażenia wynosi 85 proc. kosztów kwalifikowalnych, o ile w roku kalendarzowym co najmniej:
- 80 proc. czasu prowadzonej działalności jednostki objętej pomocą publiczną będzie przeznaczone na cele kulturalne lub
- 80 proc. przestrzeni obiektu objętego pomocą publiczną będzie przeznaczone na cele kulturalne.
Ministerstwo przygotowało w tym zakresie specjalny dokument: określenie maksymalnej kwoty dofinansowania projektów z zakresu VIII osi priorytetowej PO „IiŚ 2014–2020" „Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury", który zawiera wiele szczegółowych elementów niezbędnych do wyliczenia dofinansowania.
Ocena wniosków
Ocena wniosków o dofinansowanie składa się z dwóch etapów: preselekcji i oceny ostatecznej. Premiowane są projekty spójne, wykonalne, realizowane przez doświadczonych wnioskodawców, gwarantujące trwałą poprawę oferty kulturalno-edukacyjnej i o dużym oddziaływaniu. Projekty muszą być zgodne z lokalnym planem rewitalizacji, tworzące na stałe nowe miejsca pracy. Co ciekawe np. dużą 3 punktową premią będą nagradzane projekty, które w wyniku realizacji projektu wykażą ponad 5 proc. wzrost udziału środków pozabudżetowych w ogólnych kosztach finansowania działalności.
Pamiętaj!
Czas przewidziany na ocenę wniosku o dofinansowanie nie powinien przekroczyć 120 dni, ale może się wydłużyć o czas składania wyjaśnień. MKiDN szacuje, że konkurs zostanie rozstrzygnięty w sierpniu 2016 r.
Z pewnością jest to jeden z trudniejszych konkursów, zwłaszcza dla wnioskodawców z mniejszym zapleczem organizacyjnym, jak np. samorządowe instytucje kultury. Największą przeszkodą wydaje się być wniosek o dofinansowanie, którego formularz jest wspólny dla wszystkich działań w PO „IiŚ". Zatem dużo czasu trzeba będzie spędzić na ustaleniu, czy dane zagadnienie będzie dotyczyć „kultury". Pierwsze konkursy mają też w swej naturze testowanie zaplanowanych rozwiązań. Dlatego możliwe są większe ustępstwa i przedłużone terminy. Na wszelki wypadek, warto pamiętać, że negatywna ocena wniosku nie musi oznaczać końca starań o dofinansowanie.
Od negatywnej oceny można się będzie odwołać, składając protest w ciągu 14 dni. Gdy nie zostanie on uwzględniony, negatywną decyzję można zaskarżyć zgodnie z art. 61 i art. 62 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020. Po otrzymaniu informacji o negatywnym wyniku procedury odwoławczej, wnioskodawca może wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a następnie skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Ważny adres
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uruchomiło specjalny adres poczty elektronicznej. Pytania dotyczące konkursu można kierować na adres: poiis@mkidn.gov.pl oraz telefonicznie pod nr. 22 42 10 302.
Katarzyna Dziuba-Kubicka, specjalista ds. pomocy publicznej i funduszy UE
Wydatki kwalifikowane
Do wydatków kwalifikowanych zalicza się wydatki poniesione na:
- prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane przy obiektach i na obszarach zabytkowych, zespołach tych obiektów oraz w ich otoczeniu;
- rozbudowę, przebudowę i remont niezabytkowej infrastruktury na cele działalności kulturalnej, edukacji artystycznej, archiwów;
- zakup trwałego wyposażenia do prowadzenia działalności kulturalnej, w tym edukacji artystycznej oraz realizacji prac konserwatorskich;
- modernizację wystaw stałych;
- ochronę i zachowanie zabytkowych ogrodów i parków;
- konserwację zabytków ruchomych oraz zabytkowych muzealiów, starodruków, księgozbiorów, materiałów bibliotecznych, archiwalnych i zbiorów audiowizualnych (w tym filmowych) oraz ich ochronę i udostępnienie poprzez proces digitalizacji (digitalizacja wyłącznie jako element projektu);
- zabezpieczenie obiektów przed kradzieżą i zniszczeniem;
- rozbudowę, przebudowę i remont pomieszczeń lub obiektów z przeznaczeniem na magazyny studyjne.
Ważne przepisy
- Szczegółowy opis osi priorytetowych programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko 2014–2020" z 29 października 2015 r.
- Ustawa z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020; (DzU z 2014 r., poz. 1146 ze zm.)
- Rozporządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 12 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na kulturę i ochronę dziedzictwa kulturowego w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko 2014–2020" (DzU z 21 sierpnia 2015 r., poz. 1213)