- Po złożeniu wniosku przez stronę, organ wezwał ją do przedstawienia dodatkowych dokumentów, choć taki obowiązek nie wynika z przepisów. Zdaniem organu, te dodatkowe dokumenty są potrzebne dla ustalenia stanu faktycznego sprawy. Czy w razie ich niezłożenia można pozostawić wniosek bez rozpatrzenia?
Nie. Zgodnie z 63 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) podanie (np. wniosek) powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. Podanie wniesione pisemnie powinno być podpisane przez wnoszącego (art. 63 § 3 k.p.a.). W art. 64 k.p.a. przewidziano, że w sytuacji, gdy w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, to podanie pozostawia się bez rozpoznania. Natomiast, jeżeli podanie nie spełnia innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.