Od początku przyszłego roku jednostki sektora finansów publicznych (jsfp) miały wprowadzać do Centralnego Rejestru Umów dane na temat wszystkich transakcji o wartości powyżej 500 zł. Projekt nowelizacji ustawy wprowadzającej rejestr autorstwa Ministerstwa Finansów, który trafił właśnie do konsultacji społecznych, znacznie ogranicza zakres umów podlegających upublicznieniu.
Czytaj więcej
Do wykazu prac rządu trafił projekt precyzujący, jakie umowy zawierane przez samorządy czy admini...
Obowiązkowo będzie dotyczyć tylko tych, których wartość przekracza 10 tys. zł. Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej”, zdaniem przedstawicieli organizacji zajmujących się transparentnością funkcjonowania sektora publicznego, wyłączonych z obowiązku zgłaszania do rejestru będzie około 70 proc. umów. Zwłaszcza w przypadku gmin gros stanowią takie, które nie przekraczają tego progu.
Próg 10 tys. to według resortu finansów kompromis
Ministerstwo Finansów tłumaczy podwyższenie progu próbą znalezienia kompromisu pomiędzy sprzecznymi oczekiwaniami. Z jednej strony przedstawiciele administracji zgłaszali postulaty podwyższenia wartości progu z 500 zł do 50 tys. zł (w celu ograniczenia kosztów realizacji tego obowiązku). Z drugiej zaś przedstawiciele strony społecznej oczekują publikowania informacji o każdej umowie, niezależnie od jej wartości.
– Przyjęto jednak, że punktem wyjścia do dalszych prac legislacyjnych będzie próg wartości umowy na poziomie 10 tys. zł (bez podatku od towarów i usług), przy czym proponuje się jednocześnie wprowadzanie możliwości publikowania w Centralnym Rejestrze Umów JSFP informacji o umowach o wartości od 1 grosza – czytamy w uzasadnieniu projektu.