Reklama

NSA przeprowadził pierwszy test niezawisłości sędziego

Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił wniosek o zbadanie spełnienia wymogów niezawisłości i bezstronności przez sędziego WSA w Warszawie (obecnie sędziego NSA).

Publikacja: 01.09.2022 13:08

Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny

Foto: rp.pl / Paweł Rochowicz

mat

Obowiązująca od połowy lipca nowelizacja ustawy o Sądzie Najwyższym przygotowana przez prezydenta Andrzeja Dudę przewiduje tzw. test niezależności i bezstronności sędziego, który ma weryfikować zastrzeżenia głównie do nowych sędziów. Każdy podsądny np. powód ma prawo wystąpienia do sądu by zbadał jego zastrzeżenia do danego sędziego z jego sprawy, a potwierdzenie zarzutów skutkować ma wyłączeniem sędziego z konkretnej sprawy, ale nie uchyla jego sędziowskiego statusu i nie wyłącza z innych spraw.

Z wnioskiem o przeprowadzenie takiego testu wystąpili przedstawicieli spółki, która była stroną wyroku wydanego w sierpniu 2021 r. przez sędzię WSA (obecnie sędzię NSA), Joannę W. Sprawa dotyczyła decyzji Bankowego Funduszu Gwarancyjnego o przymusowej restrukturyzacji.

Czytaj więcej

Chcą sprawdzać niezawisłość sędziów. Są pierwsze wnioski na mocy ustawy Dudy

Przedstawiciele spółki domagali się stwierdzenia, że sędzia nie "spełniała wymogu niezawisłości i bezstronności, co doprowadziło do naruszenia standardu niezawisłości i bezstronności, zaś wystąpienie tych przesłanek miało wpływ na wydanie i treść wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie". 

W ubiegły poniedziałek (22 sierpnia 2022 r.) Naczelny Sąd Administracyjny postanowił odrzucić wniosek (sygn. akt II GSK 1396/22).

Reklama
Reklama

W uzasadnieniu wskazano, iż z dniem 15 lipca 2022 r., na podstawie przepisów ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym oraz niektórych innych ustaw, wszedł w życie przepis art. 5a ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 137 ze zm., dalej: p.u.s.a.). Przepis ten przewiduje możliwość zbadania spełnienia przez sędziego sądu administracyjnego lub sędziego delegowanego do pełnienia obowiązków sędziego w sądzie administracyjnym wymogów niezawisłości i bezstronności z uwzględnieniem okoliczności towarzyszących jego powołaniu i jego postępowania. 

Jak wyjaśnił NSA, wymogiem formalnym wniosku jest m.in. przytoczenie okoliczności uzasadniających żądanie wraz z dowodami na ich poparcie. - Przez "okoliczności uzasadniające żądanie" należy rozumieć przede wszystkim okoliczności towarzyszące powołaniu sędziego – a przywołanie tych okoliczności i przedstawienie dowodów jest obligatoryjne, bowiem właśnie te okoliczności stanowią o odrębności podstawy wyłączenia sędziego z art. 5a p.u.s.a. - wskazał sąd. - Brakiem formalnym wniosku będzie więc nieprzywołanie okoliczności związanej z powołaniem sędziego na stanowisko i nieprzedstawienie stosownych dowodów na ich poparcie - dodał.

Sąd zwrócił uwagę, że w złożonym wniosku skupiono się m.in. na opisie represji stosowanych względem L. C. oraz podmiotów wchodzących w skład założonej przez niego grupy kapitałowej przez organy państwa w związku z ujawnieniem przez niego tzw. [...], zarzutów stawianych postępowaniu administracyjnemu i zaskarżonej decyzji Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (...), powiązań członków Partii Konserwatywnej z reformą sądownictwa w kontekście działalności sędziego w organizacjach zbliżonych do kręgów aktualnie rządzącej partii - przed jego powołaniem, powołania sędziego w skład komisji egzaminacyjnej na egzaminie adwokackim w 2020 r.

NSA uznał, że argumenty przedstawione we wniosku są w istocie polemiką z oceną kandydatki na stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego dokonaną przez Krajową Radę Sądownictwa, przy jednoczesnym stwierdzeniu, że "przewagą Sędzi Joanny W. nad pozostałymi kandydatami był stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych". - Gdyby w niniejszym postępowaniu Naczelny Sąd Administracyjny podjął (wnioskowaną przez składających wniosek) próbę podważenia zasadności oceny dokonanej przez KRS w konkursie oznaczałoby to, że Naczelny Sąd Administracyjny posiada kompetencje do merytorycznej oceny uchwał KRS. Tymczasem ustawodawca nie wyposażył Naczelnego Sądu Administracyjnego w tego typu kompetencje - podkreślono w uzasadnieniu.

Czytaj więcej

SN: tylko testem można zweryfikować niezawisłość sędziego
Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama