Zamknięte granice przed twórcą suprematyzmu

15 maja minęła 85. rocznica śmierci Kazimierza Malewicza. Jego „Czarny kwadrat na białym tle” wciąż pozostaje tajemnicą.

Aktualizacja: 16.05.2020 11:59 Publikacja: 16.05.2020 11:55

Zamknięte granice przed twórcą suprematyzmu

Foto: Wikimedia Commons, Domena Publiczna

„Ostrą granią dzielimy czas i stawiamy na pierwszej stronicy płaszczyznę w postaci kwadratu czarnego jak tajemnica, płaszczyzna patrzy na nas ciemnym, jak gdyby kryła w sobie nowe stronice przyszłości” – notował artysta. W 1927 roku ukończył 48 lat i był już twórcą nowego kierunku w sztuce – suprematyzmu zakładającego całkowite oderwanie sztuki od rzeczywistości, dążącego do maksymalnego uproszczenia form. Przyszedł wreszcie czas, gdy władze sowieckie pozwoliły Malewiczowi na pierwszą zagraniczną podróż. Trasa prowadziła do Warszawy i Berlina. W polskiej stolicy otwierał swoją wystawę w Hotelu Polonia – 30 płócien, które przyszli oglądać liczni goście. Jak opowiada jego stryjeczna wnuczka, mieszkająca w Warszawie Iwona Malewicz (córka brata Antoniego) na uroczystym bankiecie zamiast krawatu miał zawiązaną pod szyją fioletową pończochę. Niesprzyjające okoliczności spowodowały, że z jej dziadkiem, a swoim rodzonym bratem - spotkać się mógł dopiero na dworcu kolejowym tuż przed wyjazdem do Berlina. Ciekawe, że – jak twierdzą autorzy dokumentu – Iwona Malewicz jest jedynym członkiem rodziny, który przyznaje się publicznie do pokrewieństwa ze słynnym artystą.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl