Aktualizacja: 01.04.2015 16:25 Publikacja: 01.04.2015 00:01
Pierre-Auguste Renoir, Dance in the City, 1883 Oil on canvas 180 x 90 cm
Foto: Musée d'Orsay
Foto: Musée d'Orsay
Pierre-Auguste Renoir, Dance in the Country, 1883 Oil on canvas 180 x 90 cm
Foto: Musée d'Orsay
Claude Monet, Poplars in the Sun, 1891 Oil on canvas 93 × 73.5 cm
Foto: The National Museum of Western Art
Hilaire-Germain-Edgar Degas, Peasant Girls bathing in the Sea at Dusk, 1869-75 Oil on canvas 65 × 84 cm
Foto: Private Collection, Ireland
Foto: Musée d'Orsay
Foto: Musée d'Orsay
Foto: Musée d'Orsay
Foto: Musée d'Orsay
Foto: Musée d'Orsay
Foto: Musée d'Orsay
Foto: Musée d'Orsay
Foto: Musée d'Orsay
Foto: Musée d'Orsay
Foto: Musée d'Orsay
The grand salon at Rue de Rome with 'Dance in the City' by Renoir
Foto: Archives Durand-Ruel
Grafton Gallery, London, 1905 Silver gelatin print
Foto: Archives Durand-Ruel
Korespondencja z Londynu
To wyjątkowe przeżycie stanąć oko w oko z arcydziełami na pozór doskonale znanymi z reprodukcji, które w bezpośrednim kontakcie działają ze zdwojoną siłą i oszałamiając migotliwą feerią barw.
W wysublimowanym „Akcie ze słonecznymi efektami" Pierre-Auguste'a Renoira, z paryskiego Musée d'Orsay, światło ślizga się po nagim ciele dziewczyny i otaczającej zieleni, przywołując klimaty upalnego lata. „Tamizę poniżej Westminsteru" Claude Moneta ze zbiorów National Gallery zasnuwa typowa angielska mgła.
„Dwie siostry" Renoira – z kolekcji The Art Institute of Chicago – uwieczniają młodą kobietę w czerwonym kapeluszu i kilkuletnią dziewczynkę na tarasie restauracji nad Sekwaną. Obraz emanuje pogodnym nastrojem i radosną intensywnością barw. „Parada" (albo „Wyścigi konne przed startem") Edgara Degasa (Virginia Museum of Fine Arts w Richmondzie) przedstawia jeźdźców na koniach w słoneczny dzień. I wspaniale chwyta chwilę napięcia przed rozpoczęciem biegów.
Londyńska wystawa daje też okazję do porównania dzieł z jednej serii, które trudno zobaczyć razem. Można tu podziwiać pięć wersji znakomitych „Topoli" Moneta, przywiezionych z Francji, USA i Japonii. Cała seria licząca ponad 20 płócien powstała wiosną i latem 1891 roku na brzegu rzeki Epte w Giverny, w pobliżu domu malarza. Obrazy różnią się kompozycją, kolorystyką, natężeniem światła, dynamiką przepływających chmur, bo artysta starał się w nich impresyjnie oddać zmieniające się pory dnia.
Immersyjną wystawę „Dalí Cybernetics” w Warszawie, inspirowaną malarstwem artysty, obejrzało już ponad 35 tysię...
Prace tego artysty dysydenta zna cały świat. Jedną ?z nich Ai Weiwei przygotował dla Parku Rzeźby na Bródnie – p...
Na Wawelu można podziwiać ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb Johanna Georga Pinsla z muzeów we Lwowie i w S...
Na Wawelu można podziwiać ponad 20 ekspresyjnych XVIII-wiecznych rzeźb Johanna Georga Pinsla, przywiezionych z m...
Na pierwszej edycji Biennale Sztuki na Malcie, w którym biorą udział artyści z 23 krajów, otwarto polski pawilon...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas