Rząd Rumunii poprawił stan techniczny kilkudziesięciu szlaków kolejowych łączących ten kraj z Ukrainą. Obecnie trwają prace na Dunaju, aby ułatwić korzystanie z tej rzeki przez więcej barek, trwa zatrudnianie pilotów łodzi motorowych, aby były możliwe rejsy nocą. Resort transportu wykorzysta w porcie środki unijne na naprawę i wzmocnienie istniejących struktur, zbuduje nowe dogi dojazdowe, ronda i dostęp do ramp, a ponadto uruchomi cyfrowy system zarządzania ruchem.

- To dowód, że Rumunia podejmuje prawdziwe wysiłki we wspieraniu Ukrainy umożliwiając tranzyt zboża, ale także stara się zwiększyć połączenia w regionie — powiedział premier Marcel Cipolacu na posiedzeniu rządu.

Czytaj więcej

Estonia nie czeka na Brukselę. Rosyjskie aktywa pójdą na wsparcie Ukrainy

Konstanca jest najważniejszym zastępczym szlakiem eksportowym dla Ukrainy, zboże trafia do tego portu transportem drogowym, kolejowym i rzecznym po Dunaju. Przedstawiciele władz w Bukareszcie chcą zwiększyć dwukrotnie do 4 mln ton miesięcznie zdolności przeładunkowe ukraińskiego zboża w najbliższych miesiącach. Po 7 miesiącach tego roku przez port w Konstancy przeszło 8,1 mln ton ukraińskiego zboża. Ten eksport może wzrosnąć do 35 mln ton w każdej kampanii, jeśli wprowadzi się zmiany w funkcjonowaniu portu — stwierdził szef ukraińskiego związku handlarzy zbożem UGA w relacji Reutera.