Coraz więcej mięsa z roślin

Wartość sprzedaży zamienników mięsa i owoców morza skoczy w tym roku do 108 mln zł wobec 9 mln zł w 2019 r., prognozuje Euromonitor.

Publikacja: 30.01.2023 03:00

Coraz więcej mięsa z roślin

Foto: Adobe Stock

Sprzedaż zamienników mięsa jest wciąż nieznaczna w porównaniu z wartością rynku mięsa, ale powodem do zazdrości ze strony branży mięsnej jest tempo wzrostu zamienników.

Euromonitor oszacował, że sprzedaż zamienników mięsa i owoców morza w 2023 r. sięgnie w Polsce 108 mln zł. Biorąc pod uwagę, że ich sprzedaż w 2022 r. na polskim rynku Euromonitor szacuje na 68 mln zł, oznacza to wzrost aż o 57 proc.

Czytaj więcej

Wyścig po sztuczne mięso przyspiesza. Niebawem na sklepowych półkach?

Według badań GfK wartość całego rynku zamienników sięgała w ubiegłym roku 500 mln zł. W tym czasie wartość produkcji sprzedanej branży mięsnej wyniosła w Polsce 60 mld zł.

Na świecie te dysproporcje są jeszcze większe – globalny rynek mięsa był wart ponad 1,3 bln dol. w 2021 roku (według Businesswire), a rynek jego zamienników – 5–8 mld dol., czyli zaledwie 0,4–0,6 proc. wartości rynku mięsa.

Inflacja może wkrótce spowolnić wzrost zamienników, które są alternatywą, ale jednak droższą od mięsa. – Możliwe jest czasowe ograniczenie popytu na alternatywy dla tradycyjnej żywności – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk banku Pekao. Później ten trend może się odwrócić, co zapowiadają zmiany strategii branży mięsnej, wzrost wymagań dla utrzymania zwierząt i ochrony środowiska oraz zmniejszanie śladu węglowego.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne