„Jeżeli alkohol nie zniknie z przestrzeni publicznej, będziemy mieć problem”

- Reklamy napojów alkoholowych z udziałem celebrytów i podtykanie w ten sposób młodzieży alkoholu pod nos, powinny być zakazane i surowo karane – mówi prof. Andrzej Fal, prezes Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego.

Publikacja: 17.10.2024 08:11

Zaczyna się od szampana dla dzieci u cioci na imieninach, a problem narasta z biegiem lat - ocenia p

Zaczyna się od szampana dla dzieci u cioci na imieninach, a problem narasta z biegiem lat - ocenia prof. Andrzej Fal

Foto: tv.rp.pl

dmp

Afera z alkotubkami wzburzyła opinię publiczną w Polsce. Czy to oznacza, że w Polsce nie ma przyzwolenia na picie alkoholu przez młodzież?

Po pierwsze - może źle to zabrzmi, ale bardzo się cieszę, że taka sytuacja miała miejsce. Wydarzyło się coś, co wzburzyło opinię publiczną i – mam nadzieję - pozwoliło rozpocząć poważną dyskusję na temat problemu alkoholu w Polsce w ogóle. Bo myśmy już przywykli do tego, że są binge drinkersi (osoby pijące dużą ilość alkoholu w krótkim czasie – red.), że inicjacja alkoholowa młodzieży następuje trzy lata wcześniej, niż to było dekadę temu – to przestało kogokolwiek bulwersować. Aż w końcu pojawiły się alkotubki przypominające mus dla dzieci, które mogły skłaniać najmłodszych do sięgnięcia po alkohol. Jest to godne pełnego potępienia, natomiast dobra strona tej sytuacja jest taka, że może nie skończy się tylko na dwutygodniowym szumie medialnym, lecz energii wystarczy na podjęcie prac nad dalszymi regulacjami.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

79 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Profilaktyka
Naukowe ostrzeżenia przed e-papierosami
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Profilaktyka
FDA dopuściła do obrotu saszetki nikotynowe
Profilaktyka
Przetworzone, czerwone mięso a ryzyko demencji. Nowe wyniki badań
Profilaktyka
Szklanka tego popularnego napoju może zmniejszyć ryzyko raka. Naukowcy potwierdzają
Profilaktyka
Jak napoje słodzone wpływają na zdrowie? Najnowsze badanie potwierdza groźny trend
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe