Polska będzie zobowiązana istotnie zmienić obecny reżim kontroli inwestycji dokonywanych przez zagranicznych inwestorów, aby spełnić minimalne wymogi przewidziane w projekcie nowego rozporządzenia unijnego z dnia 24 stycznia 2024 r. w sprawie monitorowania inwestycji zagranicznych w Unii, który aktualnie jest rozpatrywany przez Parlament Europejski. Zmiany będą wymagały m.in. rozszerzenia zakresu inwestorów zagranicznych objętych prewencyjną kontrolą – w tym o niektórych inwestorów z obszaru Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), jak np. ze Stanów Zjednoczonych czy Korei Południowej – a także rozbudowania katalogu szczególnie chronionych sektorów gospodarki.
Kontrola inwestycji zagranicznych. Słabości obecnego rozporządzenia
Obecnie obowiązujące unijne rozporządzenie dotyczące kontroli inwestycji zagranicznych weszło w życie w październiku 2020 r. jako odpowiedź na rosnące obawy dotyczące inwestycji zagranicznych na terenie UE w podmioty o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Ocena trzech lat funkcjonowania tego rozporządzenia wykazała, że skuteczność unijnych ram kontroli inwestycji jest znacznie osłabiona z dwóch zasadniczych powodów. Po pierwsze, z uwagi na to, że ustanowienie krajowego systemu kontroli inwestycji nie jest obligatoryjne. A po drugie, ze względu na duże zróżnicowanie i ograniczony zasięg systemów kontroli w tych państwach członkowskich UE, które taki system przyjęły.
Czytaj więcej
Na co powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy planujący ekspansję na rynek amerykański? Jakie inwestycje podlegają kontroli Komisji do spraw Inwestycji Zagranicznych? Czy istnieją wyjątki od obowiązkowych zgłoszeń? – na m.in. te pytania odpowiadają prawnicy z Kancelarii Baker McKenzie.
Polski system kontroli zagranicznych inwestycji i znikoma liczba decyzji prezesa UOKiK
Nowelizacja ustawy z 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji, wprowadzająca do polskiego systemu prawnego sektorową kontrolę inwestycji zagranicznych, weszła w życie 24 lipca 2020 r. Wcześniej kontrolą obejmowano wyłącznie inwestycje w kilkanaście strategicznych podmiotów wskazanych przez Radę Ministrów.