Przy 60-dniowym opóźnieniu problemy z płynnością są już tak poważne, że firma przestaje funkcjonować – pokazuje case study opracowany na podstawie rzeczywistych danych przez Idea Bank.
Zachowanie płynności jest niezbędnym warunkiem istnienia firmy, ważniejszym nawet niż osiąganie dodatnich wyników finansowych. Aby móc działać w sposób niezakłócony, mała firma musi tak organizować swoje płatności, aby mieć w kasie środki na ich pokrycie, co z kolei zależy od płatności dokonywanych przez różnych odbiorców. Chodzi więc z jednej strony o odpowiednie dopasowanie czasowe wpływów i wypływów,?a z drugiej o to, aby odbiorcy trzymali się ustalonych terminów. I tu zwykle zaczynają się problemy. Według wywiadowni gospodarczej Bisnode zaledwie co czwarta faktura jest w Polsce opłacana na czas.
Prześledźmy na przykładzie, jakie konsekwencje dla firmy mogą mieć takie opóźnienia w płatnościach.
Podstawowe założenia case study:
Podmiot: importer i dystrybutor wina.
- ?Miesięczny przychód: 50 tys. zł, miesięczne koszty: ?44,5 tys. zł, miesięczny dochód: 5,5 tys. zł.