Reklama
Rozwiń

NFZ bada zadowolenie pacjentów

Od 2 marca br. do osób, które ostatnio przebywały w szpitalu mogą zadzwonić ankieterzy na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia. Zadadzą kilka pytań sprawdzą, czy pacjenci są zadowoleni z warunków leczenia i pobytu w placówce. Dzięki zebranym informacjom fundusz dowie się, które obszary działalności szpitali są oceniane najsłabiej i dlaczego wymagają poprawy.

Aktualizacja: 03.03.2020 13:54 Publikacja: 03.03.2020 12:56

NFZ bada zadowolenie pacjentów

Foto: Adobe Stock

Badanie jest pilotażem, dlatego nie obejmie wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach. Ankieterzy przepytają tylko te osoby, które wyrażą taką chęć.

Rozmowa ma trwać zaledwie kilka minut. W tym czasie ankieterzy zadadzą 9 pytań dotyczących konkretnych obszarów:

1. Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?

2. Jaka była jakość wyżywienia?

3. Czy komunikacja była zrozumiała?

4. Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?

5. Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?

6. Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?

7. Czy w nocy była cisza?

8. Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?

9. Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?

Każdy z obszarów można ocenić w skali od 0 do 10.

Czytaj także: Program "Profilaktyka+": NFZ przebada każdego 40-latka

Informacje, których nie podawać

NFZ przestrzega, by w czasie rozmowy z ankieterem nie podawać żadnych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy np. informacji o badaniach). Ankieterzy zadadzą tylko dziewięć wymienionych wyżej pytań. Nie potrzebują danych pacjentów i nie będą o nie prosić.

Informacje, które mają ankieterzy

Badanie jest anonimowe. Ankieterzy znają tylko: numer telefonu pacjenta, jego płeć, placówkę, w której się leczył oraz datę skreślenia z harmonogramu przyjęć. Dane te zostaną wykorzystane wyłącznie do przeprowadzenia badania.

Uwaga!

Ankieterzy nie mają dostępu do danych osobowych pacjentów (takich jak imię, nazwisko i PESEL). Nie posiadają też informacji o rodzaju świadczenia, z którego korzystał ankietowany. Dlatego nie mogą o nie pytać.

Szansa na poprawę jakości i dostępności do świadczeń

Fundusz podkreśla, że przeprowadzanie ankiet ma przysłużyć się pacjentom. - Wspólnie z placówkami medycznymi chcemy dbać o Twoje zdrowie. Robimy to m.in. przez monitorowanie jakości i dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez efektywne gospodarowanie środkami publicznymi. Dlatego tak ważna jest opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Ankieta ma na celu poznanie opinii korzystających ze świadczeń i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy - czytamy na stronie NFZ.

Masz wątpliwości? Zgłoś je

Telefonujący ankieterzy działają na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia. W razie jakichkolwiek wątpliwości można potwierdzić ich tożsamość kontaktując się z Telefoniczną Informacją Pacjenta, pod bezpłatnym numerem 800 190 590.

Fundusz zaznacza, że w przypadku, gdy ankieter poprosi o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca należy zakończyć rozmowę i poinformować o tym NFZ. - Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu, którym dysponują ankieterzy - tłumaczy fundusz. Podobnie należy działać, gdy rozmowa telefoniczna wzbudzi jakiekolwiek wątpliwości ze strony pacjenta.

Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla tysięcy właścicieli gruntów ze słupami
Podatki
Podział mieszkania ze spadku. Czy można uniknąć podatku?
Prawo karne
„Matka Boska Kermitowska” obraża uczucia religijne? Jest wyrok sądu
Prawo w Polsce
Ile zapłacimy za abonament RTV w 2025? Oto stawki od 1 stycznia i lista zwolnionych z opłaty
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Podatki
Ulga podatkowa dla pracujących seniorów. Czym jest i kto może z niej skorzystać?
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku