Taką odpowiedź z Ministerstwa Edukacji Narodowej otrzymał Rzecznik Praw Obywatelskich.
Przy okazji konsultacji projektu podstaw programowych, jeszcze przed pandemią, RPO zaproponował, by uczyć uczniów łacińskich zasad prawa. Są często powtarzane i cytowane, bo zawierają kwintesencję wiedzy prawniczej, jaka się człowiekowi przydaje w życiu.
Chodziło o takie paremie jak np. dura lex sed lex (twarde prawo ale prawo), lex retro non agit (prawo nie działa wstecz) czy ignorantia iuris nocet (nieznajomość prawa szkodzi).
MEN odpowiedziało 26 maja że „propozycja uzupełnienia projektu podstawy programowej języka łacińskiego i kultury antycznej w zakresie podstawowym o wymóg zapoznania uczniów z najważniejszymi sentencjami prawniczymi, zostanie uwzględniona w ten sposób, że paremie łacińskie znajdą się w materiale dla nauczycieli, który zostanie opracowany w formie odrębnej publikacji – komentarza do podstawy programowej".
Czytaj także: