Od 1 stycznia 2025 r. będzie obowiązywał znowelizowany kodeks etyki lekarskiej, m.in. umożliwiając lekarzom reklamowanie oferowanych usług. Czy oznacza to, że będziemy mogli zobaczyć w prasie lub internecie reklamy lekarzy?
W obowiązującym do końca 2024 r. kodeksie etyki lekarskiej jest zapis, zgodnie z którym wszelkie reklamowanie jest zabronione, natomiast zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej nie można zakazać reklamy. Kodeks etyki lekarskiej wymagał zatem dostosowania przepisów do dyrektyw unijnych. Nadal nie będzie jednak dowolności w reklamowaniu. Po nowelizacji artykuł 71 kodeksu wyraźnie wskazuje, że lekarz może przekazywać informacje o oferowanych usługach, o ile taka informacja jest zgodna z zasadami kodeksu etyki lekarskiej. W tym samym artykule zawarto, że sytuacją absolutnie niedopuszczalną jest wykorzystywanie przez lekarzy swojego autorytetu do promowania usług niezwiązanych z wykonywaniem zawodu lekarza. Zdarza się, że lekarze za pośrednictwem bloga, który prowadzą, o tematyce medycznej zachęcają do zakupów w swoim sklepie, niezwiązanym z medycyną.
W jakich jeszcze sytuacjach zdarza się złamać zakaz reklamowania?
Komisja Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej dokonała analizy orzecznictwa sądów lekarskich, jeżeli chodzi o zakaz reklamy, a ja sam byłem przez osiem lat okręgowym rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej, czyli oskarżycielem w tego typu sprawach. W minionych latach lekarze byli karani przez organy odpowiedzialności zawodowej m.in. za poświadczanie swoim imieniem i nazwiskiem jakiejś usługi na billboardach czy za reklamowanie przez prawdziwych lekarzy wyrobów medycznych.
Jaką dotychczas ponosili odpowiedzialność za łamanie zakazu reklamowania?