W ogłoszonym na początku stycznia raporcie Najwyższej Izby Kontroli wytknięto administracji skarbowej, że rozpoczęta przed trzema laty jej reforma nie osiągnęła jednego z podstawowych celów. Miało nim być połączenie oddzielnych systemów informatycznych używanych przez urzędy skarbowe, celne i urzędy kontroli skarbowej. Dopóki były oddzielne – utrudniało to wymianę danych.
Raport NIK powstawał na podstawie kontroli dokonanych w niektórych jednostkach KAS między majem a grudniem 2018 r. Potem kontrolerzy napisali: „Nie wyeliminowano jednej ze słabości poprzedniego modelu, jaką było rozproszenie baz danych". Zauważono też, że taki stan mógł wpłynąć na osłabienie ściągalności podatków.
Czytaj też:
Raport NIK o walce z luką w VAT w latach 2007-2018
Jak jest dziś? Otóż w lipcu 2019 r. zakończył się proces integracji systemu Poltax Plus odpowiadającego za ewidencję poboru PIT, CIT i VAT. Oznacza to połączenie dotychczasowych ok. 400 systemów z 400 urzędami skarbowymi w jeden centralny.