Najnowsza książka Piotra Nowaka „The Ancients and Shakespeare on Time. Some Remarks on the War of Generations" dotyczy pierwszej księgi „Państwa" Platona, „Sejmu kobiet" i „Chmur" Arystofanesa, „Króla Leara", „Miarki za miarkę" i „Burzy" Szekspira.
„Dotyczy" – powiadam, bo dzieła starożytnych i dzieło Szekspira stanowią dla Nowaka zaczyn rozważań o kwestiach związanych z życiem każdego z nas: ongiś i dziś. Stąd wieloznaczność angielskiego tytułu, który sugeruje, że starożytni i Szekspir są „na czasie", są nam „współcześni", potrzebni, by zrozumieć czas, który jest i który pozostał, ale jednocześnie, że ich czytanie w „jednym czasie", równoległe, odkrywa ich samych dla nich samych i dla nas, mimo upływu stuleci.
Polowanie na motyle
Mistrz Eckhart powiadał: „Czas zmienia się i przybiera różne postaci, wieczność pozostaje jedyna i prosta": te słowa mistyka Heidegger umieścił jako motto wykładu habilitacyjnego „Pojęcie czasu w nauce historycznej".
Piotr Nowak jest filozofem, redaktorem znakomitego kwartalnika „Kronos", wykładowcą na wielu uniwersytetach: prowadzi między innymi eksperymentalne zajęcia w Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Jest autorem prawdziwie mądrych książek: „Ontologii sukcesu. Eseju przy filozofii" Alexandre'a Kojeve'a i „Podpisu księcia. Rozważań o mocy i słabości". W 2008 r. ukazał się pod jego redakcją zbiór esejów o filozofii politycznej Carla Schmitta „Man and His Enemies". W latach 2008–2013 zredagował, tłumaczył, współtłumaczył, opatrzył słowem wstępnym wydane w trzech tomach pisma pomniejsze Hannah Arendt, a także jej „Pisma żydowskie" i „Wykłady o filozofii politycznej Kanta", ponadto „Homo Sacer" Giorgia Agambena, „Lewiatana" Carla Schmitta, „Historię filozofii politycznej" Leo Straussa i Josepha Cropseya, „Drut kolczasty" Hannah Arendt i W.H. Audena, „Ucztę" Platona, „Opadłe liście" Wasilija Rozanowa, „Apokalipsę i politykę" Jacoba Taubesa.
Druga część tytułu książki Nowaka brzmi: „Some Remarks on the War of Generations", czyli „kilka uwag o wojnie pokoleń". Pod tym kątem autor czyta zarówno komedie Arystofanesa, jak i dramaty Szekspira, by wydobyć związki między wiekiem i władzą, prawem i płochością, zgrzybieniem i zgrywą. Analizy Nowaka prezentują „wojnę pokoleń" nie tylko w perspektywie generacyjnej, ale także jako mechanizm pojawiania się i niknięcia, jako moc metamorfozy rządzącej istnieniem od prapoczątku do końcówki, a może jeszcze dłużej. Ten mechanizm interesował i dręczył największych mędrców i artystów. Na przykład Goethego, który pisał w liście do Hetzlera Młodszego (14 lipca 1770): „Mendelssohn i inni próbowali złapać piękno jak motyla i je przyszpilić, znieruchomiałe, obserwować je ciekawsko. I dopięli swego. Podobnie z polowaniem na motyle: biedne stworzenie kołacze się w siatce, traci w kołataniu swe najpiękniejsze barwy i nawet jeśli wyjmie się go z siatki żywym, to i tak kończy przyszpilony, sztywny, bez życia. Trup to nie całość zwierzęcia, coś więcej się na niego składa, coś zasadniczego, w tym wypadku, jak we wszelkich innych, tym czym zasadniczym, pośród zasadniczych, jest życie".