Niech pisze każdy, kto czuje się związany z wsią i pragnie na przykładzie własnego życia, swoich przemyśleń i dążeń zobrazować przeszłość, dzień dzisiejszy i jutro młodzieży wiejskiej w Polsce!”. Tymi słowami w styczniu 1962 roku na łamach licznych czasopism wiejskich i miejskich, gazetek fabrycznych i tablic ogłoszeniowych na wsi inicjatorzy konkursu „Młode pokolenie wsi Polski Ludowej” zachęcali młodzież wiejską – dawną i obecną – do nadsyłania pamiętników.
Czytaj więcej
Tak, w połowie XVIII wieku, gdzieś na wschodnich rubieżach Zachodu, działał wirtuoz dłuta. Tak w prowincjonalnym Buczaczu, na pograniczu jakiejś legendarnej „Pustyni Tatarów” powstawały arcydzieła. Ich autorem był Johann Georg Pinsel.
Memuary, dzienniki, życiorysy
Nie był to pierwszy konkurs pamiętnikarski zorganizowany w okresie państwowego socjalizmu. Ten zakończył się jednak największym sukcesem – zgłosiło się 5475 pamiętnikarzy i pamiętnikarek – i zapoczątkował prawdziwą modę na pisanie wspomnień w celach konkursowych. Inicjatywa wychodziła przede wszystkim od prasy i rozgłośni radiowych, sporo konkursów ogłosiły też związki zawodowe i młodzieżowe. Rodzime ośrodki socjologiczne często wspomagały organizatorów wiedzą fachową, a niekiedy publikowały własne odezwy. Skala odzewu oraz zróżnicowany profil osób piszących – pod względem wykonywanej pracy (między innymi rolnicy, urzędnicy, pracownicy przemysłu, nauczyciele, funkcjonariusze służb, górnicy), płci (niemal połowę tekstów na konkurs „Młode pokolenie wsi Polski Ludowej” nadesłały kobiety), miejsca zamieszkania i wieku – wydają się świadczyć o tym, że formułowane przez przedstawicieli państwa, mediów i świata nauki zaproszenia trafiły na podatny grunt.
Zwycięskie pamiętniki inscenizowano w radiu, publikowano w prasie oraz tomach zbiorowych, inspirowały też autorów wielu tekstów literackich i obrazów z życia klas ludowych w socjalizmie. Krótko mówiąc, intensywnie krążyły w socjalistycznej sferze publicznej. Między 1961 a 1975 rokiem ogłoszono kolejne 904 konkursy pamiętnikarskie. Dla całego okresu trwania socjalizmu liczbę tę szacuje się na 1,6 tysiąca, a liczbę uzyskanych w tym trybie dokumentów pamiętnikarskich – na 500 tysięcy. Na konkursy spływały rozmaite formy literackie: dzienniki prowadzone intencjonalnie z myślą o konkursie, teksty tworzone na użytek osobisty, życiorysy, wspomnienia. Nawet jeśli uwzględni się rozmaite ograniczenia tekstów wytwarzanych w ramach „pamiętnikarstwa inspirowanego” – czasowy dystans między momentem spisywania wspomnień a odtwarzanymi wydarzeniami, autokreację wynikającą z pisania na konkurs organizowany przez instytucje państwowe – trudno nie docenić rozległego korpusu źródeł historii ludowej spisanej przez przedstawicieli klas, które rzadko były dopuszczane do głosu.
Konkursy pamiętnikarskie adresowano do „zwykłych obywateli”, a organizatorzy podkreślali brak konieczności posiadania „wprawy w pisaniu”. Z punktu widzenia ideologii socjalistycznej – gdy władze państwa zarzuciły już najbardziej restrykcyjne dogmaty dominujące w okresie stalinowskim – założenia te wpisywały się w projekt egalitaryzacji kultury, upowszechniania uczestnictwa w praktykach wytwarzania i konsumowania tekstów i obrazów. Gatunek wcześniej kojarzony przede wszystkim z klasą wyższą i inteligencją, uznającą swoje losy za warte zapisania i podzielenia się nimi, socjalizm zapragnął popularyzować poza ograniczonym kręgiem. Co szczególnie istotne, konkursy socjalistyczne często stawiały sobie za cel rejestrowanie radykalnych zmian społecznych zachodzących po wojnie, przede wszystkim przemian struktury klasowej. Choć w odezwach konkursowych często namawiano uczestników i uczestniczki do refleksji nad dłuższym okresem życia oraz procesami prowadzącymi do życiowych zmian, rola pamiętników powstałych w środowiskach chłopskich i robotniczych nie sprowadza się do opowieści o zmianach ustrojowych. Raczej to pamiętniki same w sobie dowodzą przemian klas ludowych. Opowiadają o awansie społecznym, a równocześnie są jego przejawem.