Istotne jest, że informacja na planszy działa na rzecz tej firmy
– stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt II GSK 803/10).
Sąd rozpatrywał skargę kasacyjną spółki z o.o. Marshal – Centrum Dochodzenia Odszkodowań w Dzierżoniowie. Przy ul. Szpitalnej w tym mieście stanęła przeszło sześciometrowa plansza ze zdjęciem uszkodzonego samochodu, tekstem: „Wypadek. Odszkodowania" oraz numerem telefonu i adresem e-mailowym firmy.
Burmistrz Dzierżoniowa tę informację uznał za reklamę i nałożył na spółkę karę pieniężną za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych umieszczenie reklamy w granicach pasa drogowego wymaga zezwolenia zarządcy drogi. W razie jego braku zarządca drogi nakłada karę pieniężną w wysokości dziesięciokrotności opłaty, jaką należałoby uiścić za uzyskanie pozwolenia.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Wałbrzychu podtrzymało tezę, że banner z informacją o rodzaju działalności prowadzonej przez spółkę jest reklamą. Umieszczenie jej w pasie drogowym zachęca użytkowników tej drogi, czyli potencjalnych klientów, do skorzystania z usług firmy Marshal. I to ta firma, a nie fundacja, do której należał metalowy stelaż, jest właścicielem reklamy.