Dorota Chrabota: Pomoc publiczna dla linii lotniczych

Komisja Europejska zgadza się na pomoc publiczną dla linii lotniczych mających problemy w związku z epidemią Covid-19. Ważnym argumentem staje się wpisywanie przewoźników w unijną politykę ekologiczną. Możliwe jest też uzupełnianie wniosków, czego przykładem jest Szwecja.

Aktualizacja: 08.05.2020 11:29 Publikacja: 08.05.2020 11:27

Dorota Chrabota: Pomoc publiczna dla linii lotniczych

Foto: Bloomberg

4maja 2020 r. Komisja Europejska zatwierdziła francuską pomoc publiczną dla Air France wysokości 7 mld euro. To gwarancje rządowe dla komercyjnych pożyczek podjętych przez przewoźnika i pożyczka ze strony państwa, wiodącego akcjonariusza. Decyzji Komisji oparta jest na przepisach Traktatu o funkcjonowaniu UE dotyczących klęski żywiołowej oraz tymczasowych ramach prawnych dotyczących pomocy państwa z 19 marca 2020 r., ze zmianą z dnia 3 kwietnia 2020 r.

Air France to narodowy przewoźnik francuski z flotą ponad 300 samolotów. Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji Komisji Europejskiej stwierdziła, że decyzja wynika z tego jak ważną firmą dla francuskiej gospodarki jest Air France, podmiot pilnie potrzebujący pomocy dla zachowania płynności finansowej w dobie pandemii Covid-19. Podkreśliła, że Air France wpisuje się europejskie plany w zakresie polityki ekologicznej. To dodatkowo uzasadnia sensowność takiej pomocy i może stanowić wskazówkę dla innych.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację