Boryszew rozwija ramię motoryzacyjne

Portfel zamówień motoryzacyjnego ramienia koncernu Romana Karkosika składa się już w większości z nowych, lepiej płatnych zleceń.

Aktualizacja: 11.10.2013 13:43 Publikacja: 09.10.2013 13:11

W październiku kurs znowu spada

W październiku kurs znowu spada

Foto: Rzeczpospolita

– W tej chwili wartość portfela części motoryzacyjnej Boryszewa do 2026 r., wynosi ok. 2 mld euro (ok. 8,4 mld zł – red.), z czego 1,5 mld euro przypada na najbliższe trzy lata. Cały czas staramy się o kolejne umowy – szacuje Paweł Surówka, członek zarządu Boryszewa ds. segmentu automotive.

Koncern postawił na budowę ramienia motoryzacyjnego w połowie 2010 r. Zagraniczne przejęcia trwały do wiosny 2012 r. Segment automotive tworzą Maflow – producent gumowych przewodów do klimatyzacji oraz Boryszew Automotive Plastics (BAP) – wytwórca komponentów z tworzyw sztucznych, „zlepiony" z aktywów spółek AKT, Theysohn i Ymos.

Przejmowane od syndyków spółki miały z koncernami samochodowymi pozawierane mało korzystne kontrakty. Boryszew zdołał jednak poprawić jakość portfela zamówień.

– Portfel dzieli się mniej więcej po połowie między Maflow i BAP. W Maflow, które w zasadzie zakończyło już proces restrukturyzacji, nowe zlecenia stanowią ok. 80 proc. W BAP nowe zlecenia to ok. 65 proc. Nasza strategia zakłada zakończenie restrukturyzacji do końca przyszłego roku – mówi Surówka.

Pozyskiwanie nowych zleceń jest również istotne z tego względu, że w branży motoryzacyjnej najwyższe marże uzyskiwane są w pierwszych latach trwania kontraktów. Głównym kontrahentem Boryszewa jest grupa Volkswagen.

Roman Karkosik zapowiadał, że ramię motoryzacyjne Boryszewa ma docelowo osiągać 1,6 mld dol. (4,9 mld zł) przychodów rocznie. W 2012 r. obroty segmentu wyniosły 1,65 mld zł. Na razie Boryszew nie planuje dalszej ekspansji – koncentruje się na uzyskiwaniu jak najlepszego wyniku na bazie dotychczas kupionych i restrukturyzowanych aktywów.

Jakie zapatrywania na rynek motoryzacyjny ma zarząd Boryszewa? – Sprzedaż samochodów w Europie wciąż obarczona jest widmem kryzysu, przede wszystkim we Włoszech i Francji. Niestety, nawet w Niemczech spadek wyniósł ok. 6 proc. – mówi Surówka.

– Sprzedaż aut w Europie w sierpniu była o 5 proc. niższa od ubiegłego roku. W zasadzie wszyscy producenci samochodów, poza BMW i Daimlerem, zapowiadają słabsze wyniki niż w 2012 r. Liczymy wprawdzie, że słabe lato zostanie zrekompensowane wzrostami sprzedaży samochodów w ostatnich miesiącach roku, jednak na pewno nie będą to wolumeny porównywalne z 2012 r. Wyniki samego Boryszewa będą się poprawiać wraz z postępem restrukturyzacji – podsumowuje Surówka.

– W tej chwili wartość portfela części motoryzacyjnej Boryszewa do 2026 r., wynosi ok. 2 mld euro (ok. 8,4 mld zł – red.), z czego 1,5 mld euro przypada na najbliższe trzy lata. Cały czas staramy się o kolejne umowy – szacuje Paweł Surówka, członek zarządu Boryszewa ds. segmentu automotive.

Koncern postawił na budowę ramienia motoryzacyjnego w połowie 2010 r. Zagraniczne przejęcia trwały do wiosny 2012 r. Segment automotive tworzą Maflow – producent gumowych przewodów do klimatyzacji oraz Boryszew Automotive Plastics (BAP) – wytwórca komponentów z tworzyw sztucznych, „zlepiony" z aktywów spółek AKT, Theysohn i Ymos.

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot