Dzisiejsza ulica Targowa – nazywana Marszałkowską Starej Pragi – pod koniec XIX wieku została przebudowana na wzór bulwarów zachodnioeuropejskich. Wybrukowano chodniki dla pieszych. Obok torów tramwajowych, dzielących Targową na dwie szerokie części, ustawiono szpalery klombów oraz donice z kwiatami. Wcześniej zadbano o oświetlenie wielkomiejskiej arterii latarniami gazowymi. Od połowy stulecia wzdłuż ulicy Targowej powstawały murowane kamienice, wypierając dotychczasową architekturę drewnianą. Dynamiczny rozwój dzielnicy związany był m.in. z budową Dworca Petersburskiego w 1862 roku, obecnie nazwanego Dworcem Wileńskim.
„Wysokie domy piętrzą się po obydwóch stronach ulicy. Sklep przy sklepie. Idziemy po betonowym, wygodnym chodniku, patrząc na tramwaje przepełnione publicznością", pisał w 1901 roku korespondent Tygodnika Ilustrowanego, dodając: „Ostatnie lata były dla ulicy Targowej twórcami dzisiejszego jej stanu, zaliczającego ją do rzędu ulic najzamożniejszych, najbardziej handlowych na Pradze".
Nowoczesne kamienice w sercu Starej Pragi – w oczach przybysza z lewobrzeżnej Warszawy – kontrastowały z drewnianymi domkami pamiętającymi poprzednią epokę dzielnicy, „gdzie jeszcze przed wejściem zobaczyć można ogródki ze słonecznikami, bratkami, lawendą, mirtem i macierzanką".
Lokata kapitału
Około 1890 roku niedaleko dworca – pod dzisiejszym adresem Targowa 21 (dawniej Wołowa 45) – stanęła kamienica czynszowa, istniejąca w tym miejscu do dziś. Według dokumentów głównym inwestorem, dla którego powstał ten obiekt, był Michał Erlich, zamożny kupiec zajmujący się handlem kolonialnym, posiadający swoje biuro przy ulicy Długiej. Budowa kamienicy czynszowej w Warszawie była w owym czasie nie tylko dobrą lokatą kapitału oraz stałym źródłem dochodu, ale również świadectwem majętności oraz prestiżu właściciela. Nic dziwnego, że Erlich pragnął posiadać kamienicę dobrze zlokalizowaną i opłacalną, w miarę możliwości – piękną i reprezentacyjną.
Nazwisko architekta kamienicy przy ulicy Targowej 21 i podobnej Targowej 19, pozostaje obecnie nieznane. Styl architektoniczny budowli jest wyraźnie eklektyczny: secesja łączy się tu z wieloma stylami neohistorycznymi. Do prac nad frontową elewacją zastosowano technikę boniowania, znaną już w starożytnym Rzymie i rozpowszechnioną w czasach nowożytnych. Boniowanie jest zabiegiem dekoracyjnym mającym na celu podkreślenie ich układu poprzez wyprofilowanie krawędzi kamieni. Pierwotnie kamienica posiadała nieduże balkony z ozdobnymi balustradami. W 1910 roku nadbudowano dodatkowe piętro. Obecnie jest to budynek pięciopiętrowy.