Od 1 lutego 2015 r. obowiązują znowelizowane przepisy ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1399 ze zm.) – ustawa śmieciowa. Jedna z zasadniczych zmian, dotyczy zmiana art. 2 ust. 3 ustawy, stanowiącym o obowiązku składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czyli deklaracji śmieciowej, w przypadku zabudowania nieruchomości budynkiem wielolokalowym.
W przypadku takich budynków możliwy jest trojaki charakter zarządu nieruchomością. Zastosowanie mogą mieć przepisy ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1222 ze zm.) lub ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. DzU nr 80, poz. 903 ze zm.). Dana nieruchomość podlega pierwszej z ustaw, gdy budynek wchodzi w zasób spółdzielni mieszkaniowej, natomiast tam, gdzie zarząd spółdzielni jest wyłączony, znajdą zastosowanie przepisy ustawy o własności lokali. W ramach tego wariantu można natomiast dokonać podziału sposobu zarządu w zależności od liczby znajdujących się w budynku lokali. Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy o współwłasności. Z kolei, gdy takich lokali jest więcej niż siedem, wówczas właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu.