W Lublinie rosną galerie

Popyt na nowoczesne przestrzenie handlowe na Lubelszczyźnie rośnie. Tylko w Lublinie w ciągu dwóch najbliższych lat powierzchnia galerii zwiększy się dwukrotnie. Największą inwestycją jest Centrum Handlowo- -Rozrywkowe Felicity

Publikacja: 29.06.2008 11:40

W Lublinie rosną galerie

Foto: Rzeczpospolita

Centrum to budowane u zbiegu ulic Witosa, Pancerniaków i Grygowej w Lublinie ma ruszyć wiosną 2010 roku. Będzie to największy tego typu obiekt handlowo-rozrywkowy po wschodniej stronie Wisły. Na ponad 125 tys. mkw. powierzchni użytkowej ulokowanych zostanie 260 sklepów i butików, 25 kawiarni i restauracji, dziesięciosalowy kompleks sieci Multikino. Powstanie także parking na 3 tys. miejsc. Warszawski inwestor, spółka Gray International, koszt budowy obiektu oszacował na około 200 mln euro.

– Zdecydowaliśmy się na lokalizację Centrum Felicity w Lublinie z uwagi na jego liczną, młodą i dynamiczną populację, popyt na nowoczesne powierzchnie handlowe oraz perspektywy rozwoju tego miasta i regionu, stymulowane chociażby powstaniem specjalnej strefy ekonomicznej – mówi Elżbieta Brzozowska, public relations manager Gray International.

Spółka ma już prawie pełny portfel zamówień na powierzchnie przeznaczone do najmu. Wśród strategicznych najemców zaleźli się operatorzy hipermarketów Leroy Merlin, Real, Electro World, Empik Megastore. Resztę stanowią głównie przedstawiciele marek odzieżowych, także tych nieobecnych do tej pory w Lublinie, jak choćby Coccodrillo.

Na brak chętnych do wynajmu nie narzeka także lubelskie Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowo-Transportowe Transhurt, właściciel Galerii Handlowej Mega Olimp w Lublinie, położonej przy al. Spółdzielczości Pracy.

– Portfel firm mamy już zamknięty. Negocjujemy jeszcze z największymi i najbardziej renomowanymi najemcami – wyjaśnia Grzegorz Dębiec, prezes Transhurtu.

W przyszłym roku po czwartej z kolei rozbudowie powierzchnia Mega Olimpu powiększy się do blisko 90 tys. mkw. Znajdzie w nim miejsce blisko 300 butików i sklepów. Nowo budowany obiekt będzie miał cztery kondygnacje. Pod ziemią powstanie parking na 800 miejsc, pozostałe trzy piętra zajmą hipermarkety Leroy Merlin i krakowska Alma, a także 70 nowych sklepów, restauracje i kawiarnie. Olimp IV z istniejącymi już obiektami połączony zostanie szklanym mostem. Inwestycja, która ma kosztować ok. 140 mln zł, swoje podwoje dla klientów otworzy już wiosną przyszłego roku.

– W Lublinie wciąż brakuje nowoczesnych powierzchni handlowych. Ponadto chcemy uprzedzić konkurencję, która buduje się na drugim krańcu miasta, oraz tę, która chce inwestować obok nas – wyjaśnia prezes Dębiec.

Kilka dni temu zainteresowanie inwestycją w Lublinie potwierdził bowiem koncern Ikea. Ten megasklep ma mieć około 30 tys. mkw. powierzchni. Koszt budowy wstępnie szacowany jest na ok. 150 mln zł (45 mln euro). Ikea będzie tylko jednym z elementów wielkiego kompleksu, który powstanie w przy al. Spółdzielczości Pracy. Plan przewiduje, że w jej otoczeniu na przestrzeni ok. 76 tys. mkw. powstanie kompleks handlowo-usługowy z około 150 sklepami znanych polskich i zagranicznych marek, a także hipermarket budowlany. Łącznie zagospodarowanych ma być około 30 ha terenu. Budowa megakompleksu handlowego przy al. Spółdzielczości Pracy mogłaby ruszyć za około półtora roku i potrwać od 15 do 20 miesięcy, o ile Ikea otrzyma niezbędne pozwolenia.

Obecnie – jak informuje Przemysław Gruba z Biura Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta w Lublinie – na terenie miasta istnieje 16 wielkokubaturowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni użytkowej ponad 258 tys. mkw. Oprócz wspomnianej Galerii Olimp to centrum budowlane Gala Dom i Wnętrza (32 tys. mkw.) oraz zlokalizowane w samym centrum miasta Lublin Plaza (68 tys. mkw.). Oba rozpoczęły działalność w ubiegłym roku. Gala Dom i Wnętrza wybudowany kosztem 45 mln zł jest pierwszym tego typu obiektem handlowym na Lubelszczyźnie. Powierzchnie wynajmuje blisko 70 przedstawicielom polskich i zagranicznych marek, producentom wyposażenia wnętrz.

Drugi z obiektów Lublin Plaza kosztował około 55 mln euro. Mieści ośmiosalowe Cinema City, Centrum Rozrywki Fantasy Park, a także 150 sklepów, butików, kawiarnie i restauracje. Właściciel obiektu Plaza Centers szykuje się do jego rozbudowy. Chce przeznaczyć na to około 20 mln euro i wybudować nowe powierzchnie biurowe i wystawiennicze oraz centrum kongresowe.

Do budowy nowoczesnych centrów handlowych przygotowują się też inwestorzy w regionie. W liczącym 68 tys. mieszkańców przygranicznym Chełmie, nie licząc kilku dyskontów, funkcjonuje jedynie hipermarket sieci Tesco. Zmienić to chce miejscowa Grupa Kapitałowa Wilk, która na pięciohektarowej działce, pomiędzy newralgicznymi dla miasta ulicami Rejowiecką i Lubelską, zamierza postawić nowoczesną Galerię Chełmską o powierzchni 30 tys. mkw. Do tej pory realizacja inwestycji nie była możliwa ze względu na plan zagospodarowania przestrzennego.

– Mamy zapewnienia od władz Chełma, że jesienią plan zagospodarowania przestrzennego zostanie zmieniony. Gdyby tak się stało, wiosną przyszłego roku moglibyśmy rozpocząć inwestycję. Galeria mogłaby działać już jesienią 2010 roku – ma nadzieję Artur Dziewa, menedżer w Grupie Kapitałowej Wilk, który odpowiada za tę inwestycję.

W budowę Galerii Chełmskiej Grupa Kapitałowa Wilk chce zainwestować ok. 85 mln zł. W krajobrazie miasta ma się wyróżniać awangardową bryłą zaprojektowaną przez łódzkich architektów. Mają się w niej znaleźć dwa sieciowe hipermarkety budowlane, ok. 100 sklepów i butików, kilka kawiarni, a także niewielkie trzysalowe kino. Inwestor liczy, że na zakupy do galerii przyjeżdżać będą także dobrze sytuowani obywatele Ukrainy, gdyż Chełm znalazł się w pasie uproszczonego ruchu granicznego. To dodatkowy atut, który ma przyciągnąć do galerii najemców.

Gigantyczne centrum handlowe w Zamościu planuje wybudować spółka Rank Progress z Legnicy (w tym mieście wybudowała ekskluzywną Galerię Piastów). Ma ono powstać na blisko siedmiohektarowej działce po upadłych zakładach odzieżowych Delia. Inwestycję hamuje ten sam problem, co w Chełmie. Plan zagospodarowania przestrzennego.

– Będziemy się przymierzać do jego zmiany – zapowiada Karol Garbula, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Zamościu.

Dziś największym wielkopowierzchniowym obiektem handlowym w Zamościu jest centrum handlowe Carrefour (13 tys. mkw). Galeria Futura ma mieć aż 33 tys. mkw., nowoczesną bryłę architektoniczną, miejsca handlowe dla przedstawicieli ponad setki firm, kręgielnię, park rozrywki dla dzieci, kilkusalowe kino, a przede wszystkim duży market budowlany, bo oprócz Nomi nie ma Zamościu żadnych marketów tej branży.

Przedstawiciele Rank Progress nie mówią jednak o tym, ile są w stanie zainwestować w Zamościu.

Nieruchomości
Wielka płyta w nowej odsłonie
Nieruchomości
Nowe inteligentne osiedla
Nieruchomości
Wielofunkcyjność z korzyścią dla miast i inwestorów
Nieruchomości
Holcim: stworzyliśmy kompletny system do termomodernizacji budynków
Nieruchomości
Warszawa: Tam, gdzie mieszkali radzieccy dyplomaci, powstaną mieszkania komunalne