Netia: kablówki w Warszawie i Krakowie

Mieliśmy rację. Dziś rano napisaliśmy, że to Netia może odkupić od UPC?Polska część kablowej sieci telewizyjnej po przejętym Asterze

Publikacja: 05.03.2013 15:52

Netia: kablówki w Warszawie i Krakowie

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Informację tę podała „Rzeczpospolita", a wieczorem w poniedziałek serwis rpkom.pl.

Netia potwierdziła te informacje przed startem sesji. Nie wystosowała komunikatu na GPW, ale informację prasową.

– To i brak korekty prognozy na 2013 rok wskazuje, że wartość transakcji to około 20-30 mln zł – ocenia Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.

Netia nie ujawniła ile zapłaci UPC. Tak, jak i nie odpowiadała wczoraj na dodatkowe pytania o plany wobec przejmowanej sieci. Operator czeka z tym do finalizacji transakcji, która uzależniona jest od zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To raczej formalność, bo sprzedający pytał UOKIK o zdanie na temat inwestora. – UPC przedstawiło nam kilkunastu potencjalnych nabywców sieci Aster objętej warunkiem. Część z nich została zaakceptowana przez UOKiK – mówi Małgorzata Cieloch, rzeczniczka urzędu antymonopolowego.

W innym przypadku takie konsultacje byłyby nietypową procedurą. Ale nie tym razem: kablówka sprzedaje sieć bo musi. Wypełnia warunek postawiony przez urząd, gdy zgadzał się na przejęcie Astera. UOKIK zażądał w 2011 r., by UPC sprzedało część sieci Aster w lokalizacjach, gdzie infrastruktura kablówek się powielała w ciągu 18 miesięcy.

W sumie w Warszawie i Krakowie Netia wzbogaci się o sieć docierającą do 446 tys. mieszkań i lokali użytkowych. Choć wchodzi w kolejną (po WiMax, ethernecie, PSTN) technologię, analitycy ją chwalą.

– To nie powinno mieć znaczenia dla potencjalnego inwestora strategicznego, a według moich wyliczeń za gniazdko Netia zapłaciła maksymalnie 67 zł. To bardzo dobra cena – mówi Stachowiak.

Transakcja wpisuje się w strategię Netii, która odchodzi od usług regulowanych. Poszerzy zasięg własnej sieci o 17 proc. do 2,8 mln gospodarstw domowych.

– Spółka skorzystała z okazji. Nie spodziewam się, by przejmowała operatorów kablowych. Ich ceny są wysokie – uważa Piotr Owdziej, analityk KBC Securities.

Netia będzie zdobywać klientów w nowych lokalizacjach powoli i zacznie najprawdopodobniej dopiero za kilka miesięcy. UPC, zanim wystawiło sieć na sprzedaż, przenosiło abonentów kablówki na własne systemy. Umowy będą im wygasać zapewne za około rok.

- Nie wiem, co Netia zrobi. Trzeba będzie obserwować, co będzie się działo – komentował ruch operatora stacjonarnego na porannej konferencji wynikowej szef Multimedia Polska, Andrzej Rogowski.

Mocniejsze wejście telekomu na Warszawski rynek oznaczać może w przyszłości większą konkurencję dla obecnych tu Telekomunikacji Polskiej i kablówek. Multimedia Polska jest jedną z nich. Drugą kablówką, nastawiająca się na walkę o warszawiaków z większą mocą jest Vectra. Ta jednak przegrała wyścig z Netią o nakładkową sieć Astera. Wśród analityków pojawiły się znaki zapytania, czy przypadkiem UPC celowo nie wybrało na nabywcę gracza, dla którego sieci kablowe to nowość.

- W zasięgu naszej sieci w Warszawie mamy 120 tys. gospodarstw domowych. Obsługujemy około 30 tys. abonentów, w większości korzystających z pakietów -  mówił Rogowski. - Zainwestowaliśmy 70-80 mln zł. Będziemy inwestować tu dalej, ale nie zamierzamy szczególnie intensyfikować działań -  dodawał prezes Multimedia Polska.

Informację tę podała „Rzeczpospolita", a wieczorem w poniedziałek serwis rpkom.pl.

Netia potwierdziła te informacje przed startem sesji. Nie wystosowała komunikatu na GPW, ale informację prasową.

Pozostało 94% artykułu
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?
Media
Ostatnie unijne dotacje na internet
Media
Trump pozywa telewizję CBS za wywiad z Harris. Prawnicy: absurdalny pozew
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Media
Konkurencja z big techami powinna być równa
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje