Play zapłaci za grzechy UPC. Jest wyrok Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną właściciela sieci Play w sprawie decyzji wydanej przez Prezesa UOKiK wobec operatora telewizji kablowej UPC Polska.

Publikacja: 25.10.2024 12:58

Punkt sieci komórkowej PLAY

Punkt sieci komórkowej PLAY

Foto: PAP/Albert Zawada

mat

Właściciel sieci Play, który ponad 2 lata temu przejął operatora telewizji kablowej UPC Polska po wyroku Sądu Apelacyjnego zapłacił już ponad 28,6 mln zł kary za stosowanie pięciu klauzul abuzywnych. Jak przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zakwestionowane postanowienia dotyczyły między innymi możliwości jednostronnego podwyższania abonamentu za kablówkę, zmiany istotnych warunków w wykonywanych umowach czy warunków wypowiedzenia umowy przez spółkę.

Będą rekompensaty dla klientów UPC Polska

Teraz sprawą zajął się Sąd Najwyższy, który jak przekazano w piątek na profilu UOKiK w platformie "X" potwierdził, że spółka P4 musi wykonać decyzję Prezesa UOKiK i poinformować swoich klientów o możliwości uzyskania rekompensaty w postaci zwrotu opłat za bezprawne podniesienie abonamentu.

W 2019 roku UOKiK nakazał UPC zwrócić niesłusznie pobrane opłaty od 17 kwietnia 2016 roku. Zgodnie z tą decyzją, uprawnienie konsumenci powinni otrzymać w ciągu dwóch miesięcy pisemną informację oraz SMS z procedurą dokonania zwrotu części zapłaconego abonamentu.

- Rekompensaty to bardzo dobra wiadomość dla klientów UPC, których dotknęło działanie abuzywnych klauzul. Będą mogli oni otrzymać zwrot za podwyższone opłaty abonamentowe od momentu ich wprowadzenia do uprawomocnienia się decyzji – podkreśla prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Czytaj więcej

UOKiK stawia zarzuty UPC. Chodzi o opłaty za niezamówione usługi

Play oddaje pieniądze klientom UPC Polska

To nie jedyny „grzech” UPC Polska, za który płaci obecnie Play. W ostatnim czasie operator rozpoczął zwrot pieniędzy abonentom UPC Polska, którym uruchomiono dodatkowe usługi w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie”. Sieć kablowa uruchamiała swoim klientom dodatkowe kanały telewizyjne i zwiększała prędkość internetu, bez pytania ich o zgodę na takie działania. Wyższy abonament za nowe usługi (o 4 lub 8 zł w zależności od pakietu) naliczała automatycznie, pozostawiając jedynie możliwość rezygnacji z jednostronnie wprowadzonych zmian do umów na czas nieokreślony.

Jak poinformowano we wrześniu 2024 r. na stronie UOKiK, UPC Polska, obecnie P4, nie będzie już pobierał abonamentu w podwyższonej wysokości wynikającej z zakwestionowanych zmian. Klienci będą mogli kontynuować umowę z wyższą wysokością abonamentu za dodatkową ilość kanałów lub zwiększoną prędkością internetu, ale tylko wtedy, gdy wyrażą na to swobodną zgodę. Ponadto operator zwróci wszystkim konsumentom pieniądze za czas, w którym płacili podwyższony abonament w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” (do 9 miesięcy rozliczeniowych, maks. 72 zł). W ramach rekompensaty przedsiębiorca zaoferuje również preferencyjne warunki na internet mobilny.

Przypomnijmy, iż w kwietniu 2022 r. sieć komórkowa Play przejęła w transakcji wartej 7 mld zł telewizję kablową UPC w Polsce.

Właściciel sieci Play, który ponad 2 lata temu przejął operatora telewizji kablowej UPC Polska po wyroku Sądu Apelacyjnego zapłacił już ponad 28,6 mln zł kary za stosowanie pięciu klauzul abuzywnych. Jak przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zakwestionowane postanowienia dotyczyły między innymi możliwości jednostronnego podwyższania abonamentu za kablówkę, zmiany istotnych warunków w wykonywanych umowach czy warunków wypowiedzenia umowy przez spółkę.

Będą rekompensaty dla klientów UPC Polska

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Materiał Promocyjny
Telewizor w inteligentnym, bezpiecznym domu
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Prawo karne
„Budda” w areszcie. Są szczegóły zarzutów postawionych youtuberowi
Prawo drogowe
Będzie jeszcze trudniej o prawo jazdy. Każdy błąd zakończy egzamin
W sądzie i w urzędzie
Nowy dokument w aplikacji mObywatel 2.0. Dotyczy prawie 120 tysięcy osób