Przez memy do serca

– Jeśli pół miliona osób aktywnie obserwuje nasz profil, a wyświetlenia co tydzień sięgają nawet siedemdziesięciu milionów, to można wziąć odpowiedzialność za ten rozgłos – mówił „Rzeczpospolitej” Jakobe Mansztajn, autor bloga Make life harder.

Aktualizacja: 30.09.2020 22:48 Publikacja: 30.09.2020 22:42

Przez memy do serca

Foto: AdobeStock

Mem – według Słownika Języka Polskiego – to „chwytliwa porcja informacji, zwykle w formie krótkiego filmu, obrazka lub zdjęcia, na którym umieszczono jakiś tekst, rozpowszechniana w Internecie”. Z początku był źródłem rozrywki, dziś staje się informacją, a nawet publicystyką, podaną w atrakcyjnej i przyswajalnej dla odbiorcy formie. – Lapidarność i obrazkowość ma dla wielu odbiorców kluczowe znaczenie – tłumaczy dr Łukasz Szurmiński, medioznawca.

W Internecie dziennie pojawiają się miliony nowych memów, których rolą może być nie tylko wyrażenie czyjejś opinii, ale także wpływanie na innych, czy komentowanie rzeczywistości. Na Facebooku i Instagramie istnieją strony satyryczne, których zawartość opiera się w pełni na obrazkach i filmach znalezionych w sieci, wysłanych przez internautów, bądź odautorskich. Dzięki nim, ich prowadzący nie tylko rozśmieszają swoich odbiorców, ale także komentują rzeczywistość, np. politykę. Do najbardziej popularnych należą między innymi Prażona Cebula, Lemingopedia, Make life harder, Sekcja Gimnastyczna, SokzBuraka, Andrzej Rysuje itd. – Jesteśmy profilem satyrycznym, prześmiewczym. Tropimy pęknięcia w rzeczywistości i wyciągamy z tego zabawny morał. Robimy z tego dowcip, który pełni funkcję osobliwej krytyki. Osobliwej, bo nie pouczamy, nie moralizujemy – mówił „Rzeczpospolitej” Jakobe Mansztajn.

119 zł za rok czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Kultura
Europejskie Stolice Kultury 2025: Chemnitz i Nova Gorica – Gorycja
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Kultura
Współpraca OmenaArt Foundation z Tate i Sotheby’s
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Co nowego w kinach?
Kultura
Polsko-brytyjski sezon kulturalny. Szereg wydarzeń w obu krajach
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Kultura
Maciej Wróbel nowym wiceministrem kultury i dziedzictwa narodowego
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku