Jest pierwszym Australijczykiem, który zdobył tę nagrodę. 54-letni Moore, nawiązując do kolonialnej historii Australii i rodzinnych korzeni (jego matka jest rdzenną mieszkanką, a ojciec ma brytyjsko-szkockie pochodzenie) stworzył w pawilonie Australii gigantyczną instalację „Kith and Kin” (Znajomi i krewni). Na czarnych ścianach i suficie narysował białą kredą monumentalne drzewo genealogiczne, obejmujące bisko 3,5 tysięcy osób, sięgające wiele pokoleń wstecz. A w centrum pawilonu umieścił setki dokumentów mówiących o śmierci rdzennych Australijczyków w areszcie policyjnym.
Jury w werdykcie opisuje działanie artysty: „….Archie Moore miesiącami pracował, aby ręcznie narysować kredą monumentalne drzewo genealogiczne Pierwszych Narodów. W ten sposób 65 000 lat historii (zarówno zapisanej, jak i utraconej) zostało utrwalonych na ciemnych ścianach i suficie. I prosi widzów o wypełnienie luk i przyjęcie nieuniknionych słabości tego żałobnego archiwum.” A następnie jury uzasadnia swoją decyzję: „Instalacja ta wyróżnia się silną estetyką, liryzmem i odwoływaniem do wspólnej straty, kryjącą się za zaciemnioną przeszłością”.
Specjalnym wyróżnieniem w tej samej kategorii przyznano Doruntinie Kastrati za instalację „The Echoing Silences of Metal and Skin” w pawilonie Kosowa. Artystka zajmuje się w niej deregulacją rynku pracy po wojnie w Kosowie w 1999 roku.
W uzasadnieniu jury pisze: „Mała, ale potężna instalacja Doruntiny Kastrati nawiązuje do sfeminizowanej pracy przemysłowej, wyniszczającej ciała pracujących kobiet. /…/ Wibrujący dźwięk przemieszcza się po podłodze, rezonując w naszych kościach i odbija się echem na większej arenie feministycznego aktywizmu.”
Laureaci zbiorowej międzynarodowej wystawy na Biennale
Złotym Lwem za udział w głównej zbiorowej międzynarodowej wystawie „Obcokrajowcy są wszędzie” nagrodzono Mataaho Collective z Nowej Zelandii (grupę w skład której wchodzą cztery maoryskie artystki: Bridget Reweti, Erena Arapere-Baker, Sarah Hudson i Terri Te Tau). Instalacja „Takapau” wykonana z siatkowych i odblaskowych elementów, przywodzi na myśl tradycyjną matę używaną podczas maoryskich ceremonii.