Reklama

Reklama dietetycznego środka spożywczego Zdrovit powinna zwierać źródło badań

Dane użyte w reklamie emitowanej w radiu RMF oraz w Programie 3 Polskiego Radia odnoszące się do niezależnych badań powinny wskazywać źródło, gdzie konsumenci znajdą informacje na ich temat.

Publikacja: 12.05.2014 13:03

Jeśli reklama nie jest łatwo odróżnialna od materiału redakcyjnego w myśl ustawy o radiofonii i tele

Jeśli reklama nie jest łatwo odróżnialna od materiału redakcyjnego w myśl ustawy o radiofonii i telewizji, rozgłośnia powinna odmówić przyjęcia takiego materiału

Foto: www.sxc.hu

To sedno niedawnej uchwały Komisji Etyki Reklamy, która rozpatrywała skargi konsumentów wniesione przeciwko spółce Natur Produkt Zdrovit.

Przedmiotem skarg była reklama radiowa dietetycznego środka spożywczego specjalnego przeznaczenia medycznego o nazwie Profichol Forte, mająca formę wywiadu radiowego, którego gościem jest pani doktor przedstawiona z imienia i nazwiska, powołująca się na bliżej nieokreślone niezależne badania, które mają dowodzić skuteczności Proficholu Forte (sygn. skarg: K/156/13/01-02).

Ważne źródło

Konsumenci w złożonych skargach podnieśli, iż odbiorca może mieć problem ze zidentyfikowaniem czy mamy do czynienia z reklamą, gdyż użyte sformułowania "dzisiaj gościmy w studiu panią doktor..." oraz forma rozmowy mogą sprawiać wrażenie, że jest to wywiad radiowy. Poza tym poprzez powołanie się w reklamie na opinię nieistniejącego doktora medycyny, narusza ona zaufanie odbiorcy.

Ponadto zdaniem skarżących powołując się na "niezależne badania" bez podania źródła, reklama budzi poważne wątpliwości co do poprawności metodologicznej.

Skargi poparł arbiter-referent.

Reklama
Reklama

Nie było odmowy

W pisemnej odpowiedzi Natur Produkt Zdrovit Sp. z o. o. zaprzeczyła stawianym zarzutom.

Tłumaczyła, że reklama produktu Profichol Forte została przygotowana i emitowana w trzech różnych wersjach. Pierwsza - 60 sekundowa - była emitowana w Polskim Radiu natomiast druga i trzecia wersja - 46 i 30 sekund - była zamiennie emitowana w stacjach komercyjnych w tym w radiu RMF. Spot został przygotowany w formie rozmowy z lekarzem, który wymienia jakie mogą być przyczyny złego stanu zdrowia oraz jakie czynniki wpływają negatywnie na poziom cholesterolu, aby poinformować konsumenta jakie są wskazania do zastosowania promowanego produktu. Identycznie zatem jak w każdym przekazie reklamowym promowany jest konkretny produkt - lekarz poleca Profichol Forte, który pomaga obniżyć poziom cholesterolu.

- Każda wersja reklamy emitowana była wyłącznie w blokach reklamowych, w czasie szczegółowo uzgodnionym z poszczególnymi rozgłośniami. Treść spotu została ponadto poprzedzona słowem „reklama", które stanowi wyraźną zapowiedź bloku reklamowego. Nie ma zatem możliwości, aby słuchacz odebrał reklamę produktu Profichol Forte jako program radiowy - podkreśliła spółka.

Jej zdaniem, jeśli reklama nie jest łatwo odróżnialna od materiału redakcyjnego w myśl ustawy o radiofonii i telewizji, rozgłośnia powinna odmówić przyjęcia takiego materiału, co jednak w tym przypadku nie miało miejsca.

W ocenie spółki niezasadny jest również zarzut dotyczący nadużycia zaufania odbiorcy poprzez powołanie się w reklamie na nieistniejącego doktora medycyny, gdyż w każdej z nich występuje osoba wykonująca zawód lekarza. - W wersji 46 i 30 sekund nie ma wskazanego nazwiska, ponieważ takie były uzgodnienia pomiędzy stronami umowy. W wersji 60 sekund produkt poleca doktor Anna Janaszek - Borek. Każda z osób ma prawo do wykonywania zawodu lekarza - dodała.

- Ponadto wszystkie badania są opublikowane i ogólnie dostępne na stronie internetowej www.efsa.europa.eu. Natomiast badania dotyczące monakoliny czyli substancji czynnej zawartej w produkcie Profichol Forte zawarte są na stronie internetowej organizacji EFSA skupiającej ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem żywności i opiniujących substancje dodawane do żywności - podkreślił spółka.

Reklama
Reklama

Tylko modyfikacja

Zespół orzekający uznał, że przedmiotowa reklama wymaga modyfikacji w postaci uzupełnienia źródła badań (uchwała nr ZO 23/14).

Jego zdaniem, użyte w spocie dane odnoszące się do niezależnych badań powinny wskazywać źródło, bądź odnośnik, gdzie konsumenci znajdą informacje na temat badania.

Poza tym skład orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia Kodeksu Etyki Reklamy i w tym zakresie oddalił zarzuty konsumentów.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama