Klienci UPC dostaną rekompensatę za złe podwyżki - decyzja UOKiK

Obecni lub byli klienci UPC, którym operator podwyższył abonament, mogą liczyć na rekompensatę - to skutek decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Aktualizacja: 29.10.2020 12:23 Publikacja: 29.10.2020 11:27

Klienci UPC dostaną rekompensatę za złe podwyżki - decyzja UOKiK

Foto: Adobe Stock

dgk

Jak ustalił Urząd, klienci UPC, którzy zawarli umowy na czas nieoznaczony, otrzymali listy informujące o przyspieszeniu prędkości internetu i większej o 7 zł cenie tej usługi – nowe zasady miały wejść od 1 marca 2015 r. Rok później operator ponownie podwyższył abonament – od 3 do 8 zł w zależności od posiadanego pakietu. W listach spółka informowała także, że wprowadza do umów postanowienie, które umożliwia zmianę wysokości abonamentu.

Zmian nie było w umowie

Prezes UOKiK stwierdził, że zarówno podwyższenie abonamentu, jak i zmiana postanowienia umownego, nie powinny mieć miejsca, ponieważ zawarte umowy nie przewidywały takiej możliwości. W umowach z abonentami brakowało tzw. klauzul modyfikacyjnych, które precyzyjnie określają co i w jakich warunkach może ulec zmianie w trakcie trwania umowy.

– Nie kwestionujemy samego prawa przedsiębiorcy do zmiany umów zawartych na czas nieoznaczony - zawsze musi się to jednak odbywać w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą dla konsumenta klauzulę modyfikacyjną - tłumaczy Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Co dostaną abonenci

UPC Polska zobowiązał się do zmiany praktyk i zrekompensowania strat. Rozwiązania opisane w decyzji Prezesa UOKiK dotyczą obecnych i byłych abonentów, do których UPC wysyłał listy informujące o podwyżkach i zmianach umów.

Na co mogą liczyć klienci UPC? Oferta rekompensaty jest inna dla aktualnych i inna dla byłych abonentów.

Aktualni abonenci otrzymają:

- jeśli suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu nie przekracza 200 zł, abonenci dostaną darmową usługę do wyboru - będą mogły korzystać za darmo np. z telefonii komórkowej, pakietu bezpieczeństwa, dostępu do określonych pakietów kanałów, jak HBO, Polsat Sport Premium, My Prime, Mega Sport czy Canal+ Prestige;

- jeśli suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu przekracza 200 zł, abonenci dostaną dwie darmowe usługi do wyboru;

- bez względu na wysokość rachunków, aktualni abonenci będą mogli skorzystać z usług telekomunikacyjnych według ceny abonamentu i parametrów przed ich zmianą;

- jeśli korzystają już z innych usług niż te, które objęły podwyżki, abonenci mogą liczyć na obniżkę abonamentu lub wyżej wymienione usługi – upust wyniesie od 15 zł do 60 zł w zależności do wysokości nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu.

Byli abonenci otrzymają zwrot pieniędzy – będzie to 75 proc. zapłaconych podwyżek albo będą mogli ponownie skorzystać z oferty UPC z rabatem w wysokości od 20 zł do 30 zł nawet przez 18 miesięcy.

UPC Polska poinformuje klientów o decyzji e-mailem, pocztą, SMS-em lub na indywidualnym koncie abonenta. Aby skorzystać z rekompensaty, należy zgłosić się do operatora.

Decyzja jest prawomocna i podlega wykonaniu.

Zobacz szczegóły decyzji UOKiK

Ochrona zdrowia
Aborcja w dziewiątym miesiącu ciąży. Izabela Leszczyna komentuje dla "Rz"
Ubezpieczenia i odszkodowania
Ten ubezpieczyciel dostał zakaz sprzedaży polis OC. Co to oznacza dla klientów?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w płacy minimalnej. Wiemy, co wejdzie w skład wynagrodzenia pracowników
Matura i egzamin ósmoklasisty
Szef CKE: W tym roku egzamin ósmoklasisty i matura będą łatwiejsze
Sądy i trybunały
Sąd: prokuratura ma przeprowadzić śledztwo ws. Małgorzaty Manowskiej