Elektryk z dopłatą tuż-tuż. Rusza program „NaszEauto”

1,6 mld zł zostanie przeznaczone na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych w programie „NaszEauto”, który rusza już od lutego 2025 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska podało kwoty dopłat dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych.

Publikacja: 28.01.2025 12:55

Elektryk z dopłatą tuż-tuż. Rusza program „NaszEauto”

Foto: Adobe Stock

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zapowiedziały we wtorek, że nabór wniosków w nowym programie dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych ruszy z początkiem lutego 2025 r.  

- Chcemy umożliwić i ułatwić polskim rodzinom zakup aut elektrycznych. Jesteśmy świadomi, że takie pojazdy to przyszłość motoryzacji. Dlatego prezentujemy program NaszEauto, który stawia na dofinansowanie zakupu aut elektrycznych, a nie opodatkowanie spalinowych – mówił na konferencji prasowej wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta.

Program wspierać będzie także leasing i wynajem długoterminowy pojazdów elektrycznych. Na ten cel przeznaczone zostanie 1,6 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). Wsparciem objęte zostaną fabrycznie nowe samochody elektryczne o przebiegu do 6 tys. km, które przed zakupem nie były zarejestrowane (w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto, bez VAT). Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich (białe tło tablicy i zielone znaki).

Jak uzyskać dopłatę do samochodu elektrycznego?

Pierwszym krokiem będzie zakup samochodu elektrycznego. Pojazd musi zostać zarejestrowany (nie kwalifikują się pojazdy, które zarejestrowane zostały na dealera) i posiadać ubezpieczenie OC, dodatkowo wymagane jest ubezpieczenie AC.

W przypadku leasingu i wynajmu długoterminowego pojazdu elektrycznego przed złożeniem wniosku do NFOŚiGW należy podpisać umowę leasingową lub wynajmu długoterminowego i dokonać zapłaty opłaty wstępnej (lub równoważnej) oraz podpisać protokół przekazania pojazdu. Umowa musi dotyczyć okresu co najmniej 2 lat.

Dokumenty będzie można składać online do NFOŚiGW z wykorzystaniem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie, dostępnej na https://gwd.nfosigw.gov.pl.

Jaką kwotę będzie można otrzymać na zakup lub leasing elektryka

Osoby fizyczne, zakup: 18 750 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie + 11 250 zł premia za niski dochód (do 135 tys brutto).

Osoby fizyczne z kartą dużej rodziny, zakup: 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 5 000 zł premia za zezłomowanie + 5 000 zł premia za niski dochód.

Osoby fizyczne, leasing/wynajem: do 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 5 000 zł premia za zezłomowanie + 5 000 zł premia za niski dochód.

Jednoosobowe działalności gospodarcze, zakup: 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie.

Jednoosobowe działalności gospodarcze, leasing/wynajem: do 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie.

W grudniu 2024 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informował, że maksymalna cena zakupu pojazdu kwalifikującego się do uzyskania wsparcia to 225 tys. zł netto (bez VAT). Limit przebiegu nowego samochodu kwalifikującego się do dofinansowania wynosić będzie 6 tys. km.

Skąd pochodzą pieniądze na dopłaty do aut elektrycznych

Program „NaszEauto” ma objąć dofinansowanie do zakupu/ leasingu/ wynajmu długoterminowego ok. 40 tysięcy bezemisyjnych aut.  Pieniądze na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zapowiedziały we wtorek, że nabór wniosków w nowym programie dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych ruszy z początkiem lutego 2025 r.  

- Chcemy umożliwić i ułatwić polskim rodzinom zakup aut elektrycznych. Jesteśmy świadomi, że takie pojazdy to przyszłość motoryzacji. Dlatego prezentujemy program NaszEauto, który stawia na dofinansowanie zakupu aut elektrycznych, a nie opodatkowanie spalinowych – mówił na konferencji prasowej wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawnicy
Bezkarny prokurator miał dostać milion złotych łapówki. Po decyzji SN może być ścigany
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Służby mundurowe
Ile wyniosą podwyżki w służbach mundurowych w 2025 r. i jak będą rozdzielane?
Dane osobowe
NSA rozstrzygnął ważny spór: numery ksiąg wieczystych są danymi osobowymi
Prawo karne
Jak i kiedy doprowadzić Zbigniewa Ziobrę przed komisję ds. Pegasusa?
Materiał Promocyjny
7 powodów, dla których warto przejść na Małą Księgowość
Praca, Emerytury i renty
Najniższa krajowa w 2025 roku: Ile wynosi płaca minimalna? Kwoty brutto i netto
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe