Zarzuty mają związek z wdrożoną do polskiego prawa od 1 stycznia br. unijną dyrektywą Omnibus. Jak przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przepisy nakładają na działających w internecie przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne, np. podawanie numeru telefonu, informowanie czy i jak weryfikują udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych – wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą. Wymagane jest również, by dostawcy internetowych platform handlowych w sposób jasny i zrozumiały wskazywali jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy zawieranej na platformie między nimi a dostawcami oferowanych produktów i usług. Z punktu widzenia konsumenta jasna informacja o tym kto odpowiada na przykład za dostawę produktu lub obsługę płatności (sprzedawca czy operator platformy handlowej) jest istotna, choćby w przypadku konieczności złożenia reklamacji.
Monitoring platform internetowych
Urząd przeprowadził monitoring platform internetowych, sprawdzając poprawność praktyk związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi. Jak czytamy w komunikacie, w 19 przypadkach stwierdzono występowanie naruszeń i wezwano przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany kwestionowanych praktyk. Najczęściej nie informowano w sposób wymagany przepisami o tym, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy), a informacje o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach. Większość przedsiębiorców - po interwencji Prezesa UOKiK - zmieniło swoje działania lub deklaruje wprowadzenie modyfikacji. - Wśród nich są dostawcy takich platform, jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro - wylicza UOKiK.
Czytaj więcej
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, jak rynek dostosował się do nowych przepisów wynikających z implementacji dyrektywy Omnibus. Ruszają kontrole Inspekcji Handlowej w sześciu sieciach handlowych.
Zalando, Booking i Travelist nie wprowadziły zmian
Trzy platformy - Zalando, Booking i Travelist - pomimo wezwania przez Prezesa UOKiK nie wprowadziło zmian w
komunikowaniu informacji konsumentom ani nie wyraziło zamiaru ich
wdrożenia. "Klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy
prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej
niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między
platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać
konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji. Konsumenci
mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie
możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych
zasadach" - wskazano w komunikacie.
Prezes Urzędu Tomasz Chróstny postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu.