Podatek cukrowy uderzył w sprzedaż. Ucierpią sklepy

W styczniu i lutym sprzedaż słodzonych napojów spadła o 14 proc. Efekt podatku osiągnięty, ale problem mają sklepy.

Aktualizacja: 30.03.2021 14:23 Publikacja: 30.03.2021 10:05

Podatek cukrowy uderzył w sprzedaż. Ucierpią sklepy

Foto: AdobeStock

Według danych NielsenIQ za styczeń i luty 2021, od kiedy wprowadzono podatek cukrowy, średnie ceny dotkniętych nim napojów w zależności od miejsca sprzedaży wzrosły od 4 proc. do ponad 25 proc. Jednocześnie ich sprzedaż ilościowa spadła o 14 proc. Najbardziej wzrosła cena napojów gazowanych, a jednocześnie najgłębiej spadła ilość kupowanych produktów.

NielsenIQ podaje, że w 2020 r. Polacy wydali na napoje bezalkoholowe 16,8 mld zł, mniej o ponad 680 mln zł niż rok wcześniej. Spadkowi wartości o 4 proc. towarzyszył jednoczesny spadek wolumenu (sprzedaży w litrach) o 6 proc. i ilości sprzedanych sztuk produktu o 10 proc. To oznacza, że kupiliśmy o 640 mln sztuk napojów mniej niż rok wcześniej. Od stycznia 2021 r. wszedł w życie tzw. podatek cukrowy, który pogłębił zmiany w kategorii.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie