Czy zakupy online rzeczywiście są lepsze dla środowiska?

Internauci kochają zakupy online i trudno jest im się dziwić. Całkowita swoboda, dostęp do niemal wszystkiego oraz ciągle rozwijające się usługi sprawiają, że tradycyjne sklepy mają naprawdę dużą konkurencję. Okazuje się jednak, że na przestrzeni lat branża e-commerce wypracowała sobie również inną, całkiem sporą zaletę. Według gigantów, na czele z Jeffem Bezosem, zakupy w internecie znacząco przyczyniają się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Czy takie samo zdanie mają jednak naukowcy?

Aktualizacja: 16.06.2021 13:14 Publikacja: 11.04.2021 00:01

Czy zakupy online rzeczywiście są lepsze dla środowiska?

Najgłośniej o emisji CO2 mówi Amazon

Już jakiś czas temu Jeff Bezos, najbardziej kojarzony z firmą Amazon stwierdził, że korporacja generuje znacznie mniej dwutlenku węgla, niż miałoby się to odbywać przy codziennych zakupach. Opinia ta może wydawać się łatwa do podważenia, patrząc z perspektywy afery, której przedmiotem były opakowania produktów.

Na pomoc w poparciu zdania Amazona z Jeffem Bezosem na czele ruszyła jednak firma Oliver Wyman, która przeprowadziła niezależne badania. Przeprowadzając analizę na podstawie ośmiu krajów europejskich udowodniono, że „realne” zakupy powodują niemal trzykrotnie większą emisję gazów cieplarnianych względem zaopatrywania się online. Przede wszystkim ma na to wpływ transport flot samochodów dostawczych pomiędzy oddziałami sklepów.

Dlaczego zakupy w sklepach stacjonarnych to duża ilość CO2?

Poza wcześniej wymienionym aspektem, który dotyczył transportu towarów między magazynami a oddziałami, liczy się również zużycie energii przez budynek oraz dojazd konsumenta do sklepu. Jest to odpowiednio 60 oraz 30% emisji CO2. Obliczenia te opierają się jednak o przedmioty używane długoterminowo, takie jak książki, ubrania czy elektronika.

W przypadku jedzenia sprawa nie jest już tak oczywista. Utrzymanie odpowiedniej temperatury pożywienia nie jest łatwe, co może działać zarówno za, jak i przeciw zakupom online. Wprowadzenie do dystrybucji żywności elektrycznych samochodów dostawczych wiąże się z niemałym problemem – zapewnienie odpowiedniej temperatury ładunkowi wiąże się oczywiście z wydatkami energetycznymi, co przekłada się na znaczne zmniejszenie zasięgu pojazdów. Jak wskazuje właściciel jednej z flot dostawczych, potrzeba chłodzenia produktów ogranicza używanie pojazdów elektrycznych do lokalizacji miejskich, tym samym wymuszając transport na długie dystanse maszynami zasilanymi silnikiem diesla.

Żywność problematyczna dla rozwiązań niskoemisyjnych

Bezpieczne zakupy w internecie kojarzone są przede wszystkim z kompletowaniem prezentów czy promocjami. Nic w tym dziwnego, sklepy z żywnością, szczególnie tą, która koniecznie musi być przechowywana w chłodzie, nie mają łatwo. Okazuje się jednak, że pomimo przeciwności, te rozwiązania nadal są bardziej ekologiczne od tradycyjnych sklepów. Jak wykazało badanie z 2019 r., duże sklepy spożywcze odpowiadają za 31% zużycia energii w handlu detalicznym w Wielkiej Brytanii, z czego większość jest przeznaczana na regulację temperatury w sklepach. To samo badanie obrazuje również skalę zapotrzebowania energetycznego supermarketów – jest to około 1,5% całkowitego zużycia energii elektrycznej na Wyspach.

W opozycji do stacjonarnych sklepów stoją internetowe „spożywczaki”, które mogą zarządzać asortymentem przy niższych kosztach środowiskowych. Magazyny nie są bowiem sklepami, gdzie ciągle ktoś otwiera drzwi czy lodówki, wymuszając ciągłą, wydajną pracę maszyn chłodniczych. Zakupy online wpływają również na inną część emisji CO2, jaką są podróże samochodem. Internetowi klienci nie muszą nawet postawić kroku za drzwi, a ich zakupy zostaną dostarczone wprost pod dom.

Konkluzja – sklepy online są bardziej ekologiczne, jednak nie jest to tak oczywiste

Ciężko nie zgodzić się z faktem, a tym samym z Jeffem Bezosem, że internet to miejsce bardziej oszczędzające środowisko. Sprawa sklepów spożywczych nie jest może idealnym tego przykładem, jednak zagłębiając się w temat, można odnaleźć niuanse, którymi branża e-commerce wyróżnia się nad zakupami w „prawdziwych” sklepach czy dyskontach.

Najgłośniej o emisji CO2 mówi Amazon

Już jakiś czas temu Jeff Bezos, najbardziej kojarzony z firmą Amazon stwierdził, że korporacja generuje znacznie mniej dwutlenku węgla, niż miałoby się to odbywać przy codziennych zakupach. Opinia ta może wydawać się łatwa do podważenia, patrząc z perspektywy afery, której przedmiotem były opakowania produktów.

Pozostało 89% artykułu
Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie