Pandemia wygasi sektor luksusu na 2 lata

Sektor artykułów luksusowych będzie potrzebować co najmniej dwóch lat na wyjście ze skutków pandemii — uważa dyrektor finansowy firmy Chanel. Zakłada, że jej wyniki mocno zmaleją w tym roku

Publikacja: 21.06.2020 12:46

Pandemia wygasi sektor luksusu na 2 lata

Foto: Bloomberg

- Wszyscy spodziewamy się, że warunki zewnętrzne będą wpływać negatywnie na sektor luksusu przez 18-24 miesiące — powiedział Reuterowi Philippe Blondiaux i ocenia, że solidne ożywienie w krajach, w których ta grupa ponownie otworzyła butiki nie zrównoważy utraty przychodów wynikającej z zawieszenia lotów międzynarodowych.

Od czasu zniesienia ograniczeń w przemieszczaniu się grupa uruchomiła 85 proc. swych punktów sprzedaży na świecie, sprzedaż skoczyła trzycyfrowo w Chinach i dwucyfrowo w Paryżu, Mediolanie i Berlinie. — Te bardzo dobre wyniki uzyskane dzięki miejscowym klientom nie wystarczą do wyrównania braku handlu międzynarodowego, zakupów robionych przez zagranicznych gości i tego, że sprzedaż bezcłowa w dalszym ciągu nie istnieje w dużym stopniu — wyjaśnił Blondiaux. Dyrektor finansowy Chanel nie podał dokładnego oszacowania spodziewanego wpływu kryzysu sanitarnego na zysk i obroty grupy, która mimo wszystko spodziewa się nadal zysku. Według firmy doradczej Bain, sektor artykułów luksusowych o obrotach 310 mld dolarów może w bieżącym roku zmniejszyć je nawet o 35 proc.

Chanel chcąc złagodzić wpływ kryzysu zmniejszyła o ponad jedną czwartą wydatki na reklamę, dostosowała produkcję i odwołała albo zmodyfikowała organizację niektórych imprez np., ograniczając je do prezentacji elektronicznej. Do końca roku przewiduje jednak dwa pokazy nowych kolekcji. Grupa zawiesi ponadto w tym roku wypłatę dywidendy, której wysokość wzrosła dwukrotnie w 2019 r.

Właścicielami grupy są bracia Alain i Gérard Wertheimer; w związku ze spekulacjami dyrektor finansowy oświadczył teraz, że nie ma żadnych planów zmian dyrektora generalnego, Alaina Wertheimera (71 lat), który jest w pełnej formie. Sama grupa chce być nadal niezależna.

Co do strategii działania, Chanel w odróżnieniu od konkurentów, którzy wprowadzili handel w Internecie, Chanel jest przywiązana do obecnego modelu dystrybucji, głównie poprzez sieć butików, gdzie klientki korzystają z wyłącznej i bardziej osobistej obsługi — Nie mamy zamiaru, niezależnie od tego czy jest kryzys czy nie, sprzedawać elektronicznie wyrobów z zakresu mody, zegarków i luksusowej biżuterii — powiedział Blondiaux. Grupa prowadzi jednak e-handel kosmetyków, perfum i drobnych dodatków, sprzedaż tą drogą wzrosła o 60 proc. od początku roku.

Chanel zwiększyła w 2019 r. obroty o 13 proc. do 10,96 mld euro (12,3 mld dolarów) i zysk operacyjny o 16,6 proc. Dyrektor wyjaśnił, że te liczby świadczą o udanym i bez wstrząsów przejściu grupy spod kierownictwa artystycznego Karla Lagerfelda, zmarłego w lutym 2019 pod rządy Virginie Viard, której kolekcja pret-a-porter zapewniła wzrost obrotów o 28 proc. Grupa założona w 1910 r. przez Coco Chanel, znana z pikowanych torebek i perfum Nr 5 nie ogłasza wyników od 2 lat. Jest w gronie najsłynniejszych światowych marek artykułów luksusowych, obok Louis Vuitton z grupy MHLV i Gucci z grupy Kering.

Handel
BSH przenosi dawną fabrykę Zelmera. Projekt za 600 mln zł
Handel
Meblarski potentat zamyka fabrykę. Kilkaset osób straci pracę
Handel
Polacy przestają kupować na bazarach, zwłaszcza ubrania
Handel
Biedronka pod kreską w 2024 r., spadła sprzedaż
Handel
Biedronka szuka nowych menedżerów. Obiecuje ekspresową karierę, 8,5 tys. zł i benefity