Na koniec września liczba sklepów w Polsce spadła kolejny rok z rzędu i wyniosła nieco poniżej 370 tys. – wynika z najnowszych danych Dun & Bradstreet zebranych specjalnie dla „Rzeczpospolitej”. Liczba placówek skurczyła się o ponad 10 tys. – zlikwidowano blisko 2,3 tys. sklepów detalicznych, a jednocześnie tylko w 2023 roku swoją działalność zawiesiło ponad 8,1 tys. kolejnych.
– Dane dotyczące handlu detalicznego mogą stanowią odzwierciedlenie nie tylko popytu i podaży na polskim rynku, lecz także odzwierciedlają zachodzące zmiany i trendy w polskim społeczeństwie – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet.
Większość nadal traci
Firma podaje, że po trzech kwartałach 2023 r. największe spadki liczby placówek notują takie sektory handlu detalicznego jak sprzedaż artykułów tytoniowych, gdzie ubyło ich 3,8 proc., sklepy z artykułami piśmienniczymi (–2,8 proc.), rybne (–2,2 proc.), a także te z dywanami i tekstyliami, obuwnicze (spadki po 1,8 proc.).
Czytaj więcej
Październik był trzecim kolejnym miesiącem spadku cen głównych grup żywności, tym razem o 0,5 proc. wobec września, zdrożał jedynie nabiał — ogłosiła Organizacja NZ ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) w Rzymie. Wskaźnik cen żywności FAO wyniósł średnio 120,6 pkt, zmalał wobec 121,3 pkt we wrześniu i o 10,9 proc. względem października 2022. Był najniższy od marca 2021.