Sieci handlowe nad Wisłą rozwijają się najszybciej w Europie

Niemal w całej Europie sektor handlu nowoczesnego, czyli dużych sieci, rośnie szybciej niż cały rynek spożywczy. W Polsce zmiany są jednak największe, a ekspansja, zwłaszcza sieci dyskontowych, postępuje coraz intensywniej.

Publikacja: 09.05.2023 03:00

Sieci handlowe nad Wisłą rozwijają się najszybciej w Europie

Foto: Adobe Stock

W 2022 r. wartość handlu spożywczego w Polsce wzrosła 11,4 proc. w ujęciu wartościowym, co jest efektem wzrostu cen. Ale to też skutek ekspansji dużych sieci, które urosły 13,9 proc. – wynika z raportu McKinsey dla organizacji EuroCommerce. Choć podobne proporcje widać w wielu innych badanych rynkach, to pozycja sieci najszybciej rośnie właśnie w Polsce. W żadnym innym kraju wzrosty nawet nie zbliżyły się do poziomu 10 proc.

Promocyjne wabiki

Handel nowoczesny to hiper-, supermarkety, dyskonty i sklepy convenience. W Polsce to np. sieć Żabka. – Dla europejskiego sektora spożywczego rok 2022 upłynął pod znakiem inflacji i rosnących cen konsumpcyjnych. Doprowadziło to do największego spadku marż sklepów spożywczych od pięciu lat. W wartościach rzeczywistych obroty spadły o 7,1 proc. – mówi Christel Delberghe, dyrektor generalna EuroCommerce. – Podczas gdy marże maleją, stopy procentowe i koszty rosną. Detaliści dostrzegają wyzwanie w finansowaniu inwestycji zarówno w zrównoważony rozwój, jak i technologię. Są niezbędne do ograniczenia emisji i napędzania przyszłego wzrostu – dodaje.

Czytaj więcej

Efekt drożyzny: Polacy częściej chodzą na zakupy

Ekspansja sieci w czasach kryzysowych przyspiesza, bo choćby pod względem cen, ale i oferty nie mają one realnej konkurencji. Wygrywają choćby na liczbę organizowanych promocji, które są teraz głównym wabikiem. – Biorąc pod uwagę inflację oraz przyzwyczajenia zakupowe konsumentów, trudno przypuszczać, że sieci spożywcze w znaczący sposób ograniczą promocje. Przeciętny konsument wręcz oczekuje ciągłych okazji – mówi Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. – Dodatkowo postępująca koncentracja dystrybucji na rynku FMCG może powodować rosnącą konkurencję między sieciami handlowymi, co w konsekwencji może prowadzić do bardziej zaciekłej walki o klienta poprzez rozmaite promocje – dodaje.

Raport potwierdza dane innych firm, że właśnie segment dyskontowy w naszym kraju rozwija się najszybciej. W 2022 r. obroty urosły o 16 proc., podczas gdy handel tradycyjny urósł tylko o 6 proc.

Mali się nie poddają

Sieci mniejszych sklepów, działających choćby we franczyzie, z walki o rynek nie rezygnują. – Coraz więcej konsumentów ogranicza wydatki, co jest wynikiem wysokiej inflacji i wzrostu cen żywności. To trend, który obserwujemy także w sklepach współpracujących z nami – mówi Jan Domański, rzecznik Grupy Eurocash, operatora sieci franczyzowych takich jak Lewiatan, Groszek czy ABC. – Polscy konsumenci cenią ofertę lokalnych placówek, jednak w obecnej sytuacji cena staje się czynnikiem decydującym zarówno o miejscu, jak i o wielkości zakupów. W tym kontekście coraz ważniejsze stają się działania na rzecz wyrównywania cen w dyskontach i lokalnych sklepach – dodaje.

Grupa od lat opracowuje ranking „Równi w biznesie”, w którym bada, jak wygląda współpraca między producentami głównych kategorii FMCG a sklepami lokalnymi w porównaniu z wielkimi sieciami handlowymi. – Walczymy o traktowanie sklepów lokalnych na równi z dyskontami – dodaje Domański.

Czytaj więcej

Kolejne wielkie zwolnienia w handlu internetowym
Autopromocja
Rozlicz PIT z "Rzeczpospolitą" i "Parkietem"

W łatwy i wygodny sposób wypełnij zeznanie podatkowe

Pobierz za darmo

Wielu producentów żywności oferuje sieciom znacznie lepsze warunki, bo są one w stanie zagwarantować duży obrót. Dzięki promocjom przyciągają w efekcie jeszcze więcej klientów i... koło się zamyka. – Zgodnie z strategią na lata 2023–2025 podejmujemy też inne działania na rzecz redukcji nożyc cenowych – mówi Jan Domański. – Jako największy hurtowy dystrybutor FMCG w Polsce inwestujemy też w narzędzia atrakcyjne dla konsumenta, jak np. programy lojalnościowe, rabaty i promocje, aby jeszcze mocniej wspierać biznesy prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców – dodaje.

Oczywiście sieci mimo przewag nie ustają w intensywnej walce o dalsze umacnianie swojej pozycji. Korzystają z wielu narzędzi i rozwijają ofertę stosownie do oczekiwań. – Klienci z dużo większą rozwagą podchodzą do zakupów, analizując swoje wydatki. Jeszcze chętniej korzystają z promocji, zwłaszcza z tych, które bezpośrednio odpowiadają ich zapotrzebowaniu lub obejmują produkty, których używają na co dzień – mówi Patrycja Kamińska, rzecznik sieci Netto. – By oszczędzać, częściej wybierają marki własne, w przypadku których wysoka jakość idzie w parze z atrakcyjną ceną. Są mniej skłonni, żeby robić duże zapasy. W obliczu inflacji zwiększyła się także tendencja do samodzielnego gotowania w swoich domach. Wszystko to może przekładać się na konieczność częstszych wizyt w sklepach, które są okazją do dodatkowych zakupów – dodaje.

Nie chodzi tylko o promocje, ale inne ułatwienia na zakupach. – W naszych sklepach funkcjonuje ponad 5 tys. kas samoobsługowych – już niemal 95 proc. placówek ma takie rozwiązanie – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. – W tym roku planujemy wyposażyć wszystkie nasze sklepy w kasy samoobsługowe – również te typu XXL, które są idealnym rozwiązaniem dla osób robiących duże zakupy – dodaje.

W 2022 r. wartość handlu spożywczego w Polsce wzrosła 11,4 proc. w ujęciu wartościowym, co jest efektem wzrostu cen. Ale to też skutek ekspansji dużych sieci, które urosły 13,9 proc. – wynika z raportu McKinsey dla organizacji EuroCommerce. Choć podobne proporcje widać w wielu innych badanych rynkach, to pozycja sieci najszybciej rośnie właśnie w Polsce. W żadnym innym kraju wzrosty nawet nie zbliżyły się do poziomu 10 proc.

Promocyjne wabiki

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Handel
Słodycze w ubiegłym roku zdrożały najmocniej
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Handel
Kanada jest gotowa na cła Trumpa. Premier Trudeau: To będzie dolar za dolara ceł
Handel
Protest w znanej sieci supermarketów. Chcą poprawy warunków pracy i podwyżek płac
Handel
Donald Trump na razie unika wojen handlowych. Ale ostrzega Kanadę, Meksyk i Chiny
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Handel
Chiny odwracają się od Rosji. Wymiana nie zastępuje utraconego zachodniego rynku
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego