Aktualizacja: 24.11.2024 23:22 Publikacja: 16.02.2023 03:00
Foto: Adobe Stock
Zmiana nawyków żywieniowych postępuje, a inflacja paradoksalnie może trendy przyspieszyć. Choć jedynie około 12 proc. badanych deklaruje, iż nie je żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, to znacznie większa grupa przynajmniej je ogranicza, a to w skali rynku jest już ogromne zjawisko.
W badaniu dla platformy Pyszne.pl ograniczenie bądź wyeliminowanie mięsa z diety było jednym z najczęstszych postanowień noworocznych Polaków – zadeklarowało to aż 43 proc. badanych. Dotąd roślinne alternatywy dla produktów mięsnych były na tle rynku dość drogie, ale z danych GfK Polonia wynika, że zmiany wywołane inflacją są w ich przypadku mniejsze.
Aż 80 proc. Polaków wciąż boi się wzrostu cen zwłaszcza podstawowych produktów. W efekcie stawiają na oszczędzanie, choć jednocześnie ponad 70 proc. planuje polować na okazje podczas czarnego piątku.
Udział tego sektora rynku w tym roku przekroczy 45 proc. wartości zakupów. Tanie sklepy, mimo ograniczonej oferty, narzucają swój model innym sektorom, co przekładać się będzie na ograniczanie oferty na sklepowych półkach.
Takie sieci, jak Biedronka, Lidl czy Aldi, zdobyły już blisko połowę polskiego rynku spożywczego. Teraz będą zmniejszać ofertę na półkach, by zaoszczędzić. To problem dla klientów i producentów.
Właśnie na Śląsku rusza pierwszy w kraju sklep sieci MR.DIY z domowymi akcesoriami. Polska będzie 13. rynkiem, na jakim działa sieć, i trzecim w Europie.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Zbliżający się Black Friday będzie poważnym testem nastawienia konsumentów do wydawania w sezonie świątecznym. Jak dotąd konsumenci deklarują wyższe wydatki niż ubiegłoroczne, a firmy logistyczne spodziewają się ok. 10-proc. wzrostu liczby paczek.
Ponad połowa dorosłych Brytyjczyków posiada w domu jakieś zwierzę. W pierwszym półroczu 2024 roku mieszkańcy Wysp Brytyjskich kupili ok. 1,2 mld opakowań pokarmu dla swoich pupili. Udział w tym ma polski eksport i sprzedaż na tamtym terenie.
Masło od początku roku zdrożało już o 40 proc. Ile może kosztować w święta? - Zbliżamy się do 10 zł - mówi ekspert. Wszystko przez to, że producentom bardziej opłaca się dziś wytwarzanie np. serów, a nie masła.
Od początku roku do końca października w Rosji masło podrożało o ponad jedną czwartą. Powód? Oficjalnie - bo wzrósł popyt na lody, których Rosjanie zjedli wyjątkowo dużo. Naprawdę - bo sankcje jednak bolą.
Kiepskie prognozy dla rynku trzody chlewnej w Polsce: tempo spadku pogłowia wyhamowało, ale niepokoi ubytek największych stad. Słabo wygląda też sprzedaż maszyn.
Z różnego typu okazji cenowych podczas zakupów żywności korzysta aż 93,5 proc. klientów. Najwięcej promocji oferują duże sklepy, dlatego niezależni handlowcy mają coraz większe problemy.
Powstaną fabryki owadów, których białko miałoby posłużyć jako składnik pasz, nawozów, a w przyszłości też artykułów spożywczych. Polski start-up Proteine Resources opracował zaawansowaną linię produkcyjną, wspieraną przez sztuczną inteligencję.
Podróże w kosmosie stanowią wyzwanie pod względem aprowizacji. Zapewnienie żywności astronautom np. na wielomiesięczne, a nawet wieloletnie przyszłe misje to dziś spory kłopot logistyczny. Ale jest rozwiązanie.
Ponad 15 tys. sklepów zrzeszonych w grupie Eurocash ma negocjować ceny i promocje z producentami żywności. Dla klientów to oznacza, że ma być taniej. To rękawica rzucona Biedronce czy Lidlowi.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas