Z niepublikowanych jeszcze danych wynika, że w październiku w ujęciu wartościowym sprzedaż sprzętu elektronicznego rośnie 8,4 proc., co biorąc pod uwagę dwucyfrowe wskaźniki wzrostu cen jest wynikiem słabym. Dodatkowo z miesiąca na miesiąc wyniki są coraz słabsze, a nawet wydarzenia w rodzaju mundialu nie pomagają w sprzedaży. Zwyczajowo w takich okresach skokowo rosła sprzedaż telewizorów, obecnie zawierająca je kategoria elektroniki konsumenckiej spadła w październiku aż 18,8 proc. Na wartości traci też niemal 6 proc. sprzedaż sprzętu AGD, również jednej z kluczowych kategorii. Wyniki całego rynku poprawiają takie kategorie jak sprzęt telekomunikacyjny czy biurowy, bez nich wartość sprzedaży prawdopodobnie już by spadała.
- Ostatni kwartał tego roku jest okresem intensywnej walki o klienta. Słabnący optymizm konsumencki wymagał dodatkowej aktywności detalistów, zwłaszcza w zakresie komunikacji marketingowej i oferty produktowej. W tym sezonie świątecznym obserwujemy intensyfikację akcji specjalnych, wcześniejszy start wyprzedaży i liczne dodatkowe zachęty dla kupujących - mówi Andrzej Jackiewicz, prezes MediaMarktSaturn Polska.
Czytaj więcej
Sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła realnie o 1,6 proc. rok do roku. Choć na tle mijającego roku to wynik słaby, zdołał wyraźnie przebić oczekiwania ekonomistów. Skokowo zwiększyła się sprzedaż odzieży i obuwia.
Duże sieci są i tak w lepszej sytuacji niż niezależni sprzedawcy.
- Wstępne szacunki poziomów sprzedaży w głównych segmentach w listopadzie i grudniu również są obiecujące, choć z ostatecznymi wnioskami powinniśmy się wstrzymać do stycznia. Ponadto obserwujemy zdecydowane wzrosty, rzędu 50 proc. rdr w mniejszych kategoriach, jak na przykład wideorejestratorów - mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.