Szturm na promocje, zwłaszcza w dyskontach

Liczba akcji promocyjnych wzrosła w tym roku o 5,6 proc., a w dyskontach aż o 15 proc. W efekcie już 27 proc. sprzedaży odbywa się w ramach takich obniżek.

Publikacja: 13.07.2022 22:00

Szturm na promocje, zwłaszcza w dyskontach

Foto: Adobe Stock

Promocje stały się głównym orężem walki sieci handlowych o uwagę klientów przy stale rosnących cenach żywności. – Ponad 65 proc. porównuje oferty różnych sklepów, wybierając te, w których spodziewana wartość zrealizowanego koszyka będzie najkorzystniejsza. W efekcie blisko 27 proc. wartości zakupów to już zakupy na promocjach. A tych będzie jeszcze więcej i będą jeszcze bardziej okazyjne – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Cena priorytetem

Na podstawie analizy 1,5 mln promocji w badaniu UCE Research oraz Hiper-Com Poland wynika, że w tym roku ogółem promocji w gazetkach jest 5,6 proc. więcej niż przed rokiem. W dyskontach wzrost wynosi aż 15 proc., a w hipermarketach – 12,2 proc.

– Przez szalejącą inflację już blisko 80 proc. Polaków regularnie kupuje gorszej jakości towary lub zamienniki. To wyraźnie świadczy o tym, że inflacja zaczyna mocno drenować portfele. Branża to obserwuje i wyciąga wnioski – mówi Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy BLIX. – Czym bardziej inflacja będzie rosła, tym bardziej sieci będą skłonne organizować promocje, żeby lepiej przyciągać uwagę konsumentów – dodaje.

– W każdym tygodniu konsumenci mają dostęp do kilkudziesięciu produktów objętych promocjami sięgającymi nawet 60 proc. – podaje biuro prasowe Aldi w Polsce.

– Prawie 13 mld zł zaoszczędzili klienci Biedronki w ciągu minionego półtora roku dzięki specjalnym ofertom promocyjnym w sklepach sieci. Dzięki temu średnio płacili nawet 13 proc. mniej przy każdorazowych zakupach, niż płaciliby, kupując te same produkty w regularnych cenach – mówi Marcin Hadaj, menedżer z sieci Biedronka.

– W związku z rosnącą inflacją oferujemy jeszcze więcej promocji i zniżek dla klientów, aby ułatwić polskim rodzinom codzienne zakupy – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska.

Czytaj więcej

Małe sklepy odpuszczają niedziele. Coraz częściej są zamknięte

Telefon bez promocji

Nie we wszystkich sektorach widać zwyżki, liczba promocji spadła w sklepach z elektroniką czy budowlanych. – Spadek widać w formatach, które najbardziej odczuły skutki zaburzonego łańcucha dostaw. Nie są one drastyczne, konkurencja między sieciami pozostała duża, a to promocje mają przyciągnąć klientów – mówi Julita Pryzmont, dyrektor z Hiper-Com Poland.

W czołowych sieciach spadku aktywności na tym polu nie widać. – Stale i szybko reagujemy na potrzeby rynku, podaż promocji jest duża, choćby ze względu na skalę dostępnego w ofercie asortymentu. I promocji w tej kategorii mamy wiele, mimo że jesteśmy w sezonie dobrze sprzedających się sprzętów AGD. A będą z pewnością kolejne – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Zmiany będą postępowały. – Branża elektro coraz częściej przenosi swoje promocje do innych kanałów niż gazetki np. do internetu. Da się ten trend zauważyć od dłuższego czasu, a szczególnie było to widoczne w pierwszym okresie pandemii – mówi Krzysztof Łuczak.

– Wówczas zaczęło też brakować na rynku elektroniki, dlatego sieci handlowe zaczęły sukcesywnie ograniczać liczbę akcji promocyjnych. Towary i tak się sprzedawały, więc nie było potrzeby robienia dodatkowych promocji. To oczywiście może się za jakiś czas zmienić – dodaje Łuczak.

Czytaj więcej

Ceny galopują, obniżony VAT nic nie zmienia, ale zostanie
Handel
Oszukani na zakupach w internecie. To wciąż plaga w Polsce
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Handel
Ceny rosną, więc najlepiej przyciągnąć uwagę klientów rabatami
Handel
Niedziela 26 stycznia 2025: Czy będzie handlowa?
Handel
Niemiecka marka pochwaliła się świetnymi wynikami… po czym ogłosiła duże zwolnienia
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Handel
Pożegnanie z kolejnymi znanymi markami odzieżowymi
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku