Brazylia szansą na poszerzenie ekspansji polskich firm

Zarówno Polska, jak i Brazylia nie są zadowolone z efektów dotychczasowej współpracy w dwustronnym handlu i inwestycjach.

Publikacja: 01.03.2024 03:00

Brazylijski rynek wymaga dobrego przygotowania: jest odległy, ma skomplikowane procedury administrac

Brazylijski rynek wymaga dobrego przygotowania: jest odległy, ma skomplikowane procedury administracyjne i zróżnicowane podatki

Foto: AdobeStock

Brazylia jest największym krajem Ameryki Łacińskiej i piątym pod względem liczby ludności państwem świata, ale dla polskich firm wciąż pozostaje niewykorzystanym obszarem potencjalnej ekspansji biznesowej. O tym, jakie możliwości rozwoju daje przedsiębiorcom brazylijski rynek, a zarazem z jakimi problemami powinny się liczyć inwestujące tam firmy, można było dowiedzieć się na seminarium „Doing Business in Brasil 2024”, organizowanym przez Polsko-Portugalską Izbę Gospodarczą (PPCC) 27 lutego w centrum Santander Bank Polska w Warszawie.

Czytaj więcej

OECD: Gospodarka świata zwolni tempo. W tym kraju inflacja będzie najwyższa

To cykliczne wydarzenie wpisuje się w działania PPCC mające na celu wsparcie pierwszych kroków polskich firm na rynku brazylijskim, zwłaszcza poprzez regularnie organizowane misje biznesowe. Okazują się one kluczowe dla poznania specyfiki tego kraju. – Brazylia jest rynkiem, na którym bardzo ważną rolę spełnia odpowiednie przygotowanie merytoryczne w połączeniu z długoterminową strategią i cierpliwością. W rezultacie podejście ad hoc, polegające na punktowych działaniach, jest według mnie nieproduktywne – mówił Wojciech Baczyński, dyrektor generalny PPCC.

W 2022 roku Brazylia była piątym największym odbiorcą bezpośrednich inwestycji zagranicznych na świecie

Według brazylijskiej agencji ApexBrasil, wspierającej inwestorów wchodzących na ten rynek, w 2022 roku Brazylia była piątym największym odbiorcą bezpośrednich inwestycji zagranicznych na świecie. Ten obiecujący, ale trudny rynek z jednej strony oferuje polskim firmom spore możliwości, ale z drugiej wymaga bardzo dobrego rozpoznania i solidnego przygotowania, m.in. ze względu na odległość, skomplikowane procedury administracyjne i zróżnicowany, w zależności od regionu, system podatkowy.

Czytaj więcej

Dwa rekordy Brazylii: w handlu i wylesianiu Amazonii

Przedsiębiorcom pomaga PPCC, która dla polskich firm zainteresowanych rozwojem eksportu lub inwestycjami organizuje dwa razy w roku misje biznesowe do Sao Paulo. – Każda z firm odbywa serię spotkań handlowych z potencjalnymi brazylijskimi klientami, w ich siedzibach. Dodatkowo organizowane jest zamknięte seminarium dotyczące zagadnień prawnych i podatkowych – podkreślił Baczyński. Te ostatnie są szczególnie ważne z uwagi na liczne taryfowe i pozataryfowe bariery istniejące w Brazylii, do których dostosować musi się każdy europejski eksporter. Podczas seminarium ofertę wsparcia, a także instrument Santander Trade Club, oferujący dostęp do danych i kontaktów handlowych, zaprezentował Santander Bank Polska.

Obecność polskich firm w Brazylii jest skromna

Na razie obecność polskich firm w Brazylii, jak na potencjalne możliwości oferowane przez ten rynek, jest skromna. W branży budowlanej działa tam Selena, która weszła na rynek brazylijski w połowie lat 90. i w stanie Parana produkuje pianki poliuretanowe. Od 17 lat istnieje w Brazylii filia firmy Komandor z branży meblowej, a od 2010 roku w Kurytybie działa spółka z Grupy Chemicznej Boryszew – Maflow do Brasil Ltda. Na rynku brazylijskim ulokowała się w 2012 r. w Sao Paulo firma Lug, produkująca elementy oświetleniowe, dwa lata wcześniej swoją placówkę uruchomił tam Medcom, oferujący w Brazylii elementy zasilania dla metra i kolei. Od 2009 r. Grupa Gremi International realizuje w stanie Rio Grande do Norte projekt „Eco Estrela” – nadmorskiego kompleksu hotelowo-biurowo-rekreacyjnego w Baia Formosa.

Zdaniem ambasadora Brazylii w Polsce, Haroldo de Macedo Ribeiro, zarówno Polska, jak i Brazylia, są niezadowolone z dotychczasowego wykorzystania potencjału współpracy handlowo-inwestycyjnej. Ale jak zaznaczył, wydarzenia informacyjno-networkingowe, jak organizowane przez PPCC seminaria, mogą przyczynić się do jego wzrostu.

Gospodarka
Przesłanie UE dla Donalda Trumpa: wojna handlowa byłaby nieopłacalna
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Gospodarka
Jest rekord: 134 mld zł na obronność wydane w 2024 r.
Gospodarka
Antyrosyjskie sankcje Joe Bidena nie do ruszenia? Jakie pole manewru ma Donald Trump
Gospodarka
Kolejne sankcje USA. Na liście elektrownia atomowa na Ukrainie
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Gospodarka
Polski rząd interweniuje w sprawie chipów. „Bez urzędniczego bla, bla”
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego