Będzie walka o zyski ze Szlaku

Polska mogłaby zyskać miliardy dolarów na przeładunkach towarów przewożonych koleją z Chin do krajów UE. Ale spodziewane profity z rosnących obrotów handlowych będą chciały przejąć Węgry.

Aktualizacja: 03.02.2021 06:03 Publikacja: 02.02.2021 21:00

Zwiększenie roli Polski jako centralnego hubu przeładunkowe-go zwiększyłoby dochody i radykalnie prz

Zwiększenie roli Polski jako centralnego hubu przeładunkowe-go zwiększyłoby dochody i radykalnie przyspieszyłoby rozwój sektora logistycznego

Foto: Reuters

Dobre relacje pomiędzy rządzącymi Polską i Węgrami mogą wkrótce popsuć pieniądze. I to duże: chodzi o korzyści z obsługi transportów kolejowych w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Oba kraje planują budowę dużych, konkurujących ze sobą centrów logistycznych dla przeładunku towarów przewożonych z Chin do Europy. Tych ostatnich przybywa, choć pandemia ogranicza wymianę handlową.

Chińskie dane mówią o zwiększeniu liczby pociągów na linii Chiny–Unia Europejska o 40 proc. r./r. tylko w I półroczu 2020 r. A według danych Eurostatu w pierwszych siedmiu miesiącach 2020 r. Chiny stały się największym partnerem handlowym Unii Europejskiej, wyprzedzając USA. Konkurencja o przejęcie obsługi tej wymiany handlowej będzie więc zacięta. Jak szacuje Centre for Economics and Business Research, na realizacji projektu Nowego Jedwabnego Szlaku PKB Polski może zyskać nawet 48 mld dol.

99 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Gospodarka
Pierwsze spotkanie Rafała Brzoski z Donaldem Tuskiem. „Było dobrze”
Gospodarka
Donald Trump ogłasza "te najważniejsze" cła
Gospodarka
W styczniu w Niemczech najbardziej drożały usługi
Gospodarka
Trump chce od Ukrainy metali ziem rzadkich. Co to za pierwiastki?
Gospodarka
Wojna dobija biznes Rosji. Czasy sytości minęły