Kolej zapewnia, że wyda unijne dotacje

Re­sort trans­por­tu wska­zu­je no­we in­we­sty­cje ko­le­jo­we, na któ­re chce wy­dać do­ta­cje. Mi­ni­ster­stwo roz­wo­ju po­wąt­pie­wa czy będą zre­ali­zo­wa­ne na czas

Publikacja: 10.03.2012 00:26

PKP ma opóźnienia w przebudowie dworców, m.in. stacji Warszawa-Stadion

PKP ma opóźnienia w przebudowie dworców, m.in. stacji Warszawa-Stadion

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

– W ra­mach pro­gra­mu ope­ra­cyj­ne­go „In­fra­struk­tu­ra i śro­do­wi­sko" ogło­si­li­śmy prze­tar­gi na mo­der­ni­za­cję li­nii ko­le­jo­wych o war­to­ści po­nad 18 mld zł. Po ich roz­strzy­gnię­ciu pod­pi­sa­li­śmy umo­wy war­te 12,1 mld zł – mó­wi Jó­ze­fa Ma­jer­czak z za­rzą­du PKP Pol­skie Li­nie Ko­le­jo­we. Spół­ka od­po­wia­da m. in. za bu­do­wę i re­mon­ty to­rów w Pol­sce.

W ubie­głym ro­ku, kie­dy oszczęd­no­ści by­ły jesz­cze o ok. 2 mld zł ni­ższe, rząd zwró­cił się do Ko­mi­sji Eu­ro­pej­skiej o zgo­dę na prze­su­nię­cie 1,2 mld eu­ro z pu­li ko­le­jo­wej na in­we­sty­cje dro­go­we. Ar­gu­men­to­wał, że ko­lej nie zdo­ła wy­dać wszyst­kich pie­nię­dzy i do­ta­cje prze­pad­ną.

Sła­wo­mir No­wak, szef re­sor­tu trans­por­tu, za­pew­nia, że je­że­li Bruk­se­la zgo­dy nie da, wszyst­kie pie­nią­dze zo­sta­ną wy­da­ne na in­we­sty­cje ko­le­jo­we.

– Od po­nad ro­ku przy­go­to­wu­je­my pro­jek­ty re­wi­ta­li­za­cji pol­skich to­rów. W su­mie PKP Pol­skie Li­nie Ko­le­jo­we przy­go­to­wa­ła już dzie­więć ta­kich pro­jek­tów o łącz­nej war­to­ści 2,4 mld zł. Ko­lej­ne są w trak­cie przy­go­to­wy­wa­nia – mó­wi „Rz" An­drzej Mas­sel, wi­ce­mi­ni­ster in­fra­struk­tu­ry od­po­wie­dzial­ny za ko­lej.

Dzię­ki re­ali­za­cji pro­jek­tów re­wi­ta­li­za­cyj­nych pręd­kość na wy­bra­nych li­niach mo­że wzro­snąć z ok. 30 – 40 km/h obec­nie do 100 – 110 km/h. Wśród in­we­sty­cji, któ­re ko­lej chce re­ali­zo­wać za unij­ne pie­nią­dze, jest też po­pra­wa bez­pie­czeń­stwa na 200 prze­jaz­dach ko­le­jo­wych.

Część z pro­jek­tów prze­szła już po­stę­po­wa­nia śro­do­wi­sko­we, część jest w trak­cie. – Pro­ce­du­rę ma­my wy­ne­go­cjo­wa­ną – za­pew­nia Mas­sel. Po oce­nie Dy­rek­cji Ochro­ny Śro­do­wi­ska jest już re­wi­ta­li­za­cja tra­sy z Byd­gosz­czy do To­ru­nia. – Ma­my de­cy­zje o tym, że pra­ce nie wy­wrą żad­ne­go wpły­wu na śro­do­wi­sko – mó­wi wi­ce­mi­ni­ster.

Ko­lej­ne ok. 3 mld zł z za­osz­czę­dzo­nych pie­nię­dzy re­sort trans­por­tu chciał­by prze­zna­czyć na mo­der­ni­za­cję ta­bo­ru.

– Mó­wi­my o mo­der­ni­za­cji kil­ku­set wa­go­nów PKP In­ter­ci­ty i za­ku­pie 40 no­wych po­cią­gów elek­trycz­nych, któ­re mo­gą po­ru­szać się z pręd­ko­ścią do 160 km/h. Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska nie mó­wi „nie" – pod­kre­śla Mas­sel.

Ostat­nie zda­nie na­le­żeć bę­dzie jed­nak do Bruk­se­li. Z koń­cem mar­ca otrzy­ma ona ra­port fir­my do­rad­czej Ja­cobs, któ­ra na jej zle­ce­nie ba­da, ile do­ta­cji PKP PLK jest w sta­nie wy­dać. Zda­niem Ada­ma Zdzie­bły, wi­ce­mi­ni­stra roz­wo­ju re­gio­nal­ne­go, KE po­win­na upu­blicz­nić wy­ni­ki te­go au­dy­tu.

– Je­śli wy­ka­że on, że ko­lej mo­że jed­nak re­ali­zo­wać pro­jek­ty, o któ­rych wcze­śniej nie by­ło mo­wy, to tyl­ko po­twier­dzi kom­plet­ny bez­wład w PKP PLK. Nie­za­le­żnie jed­nak od za­mie­rzeń li­czą się tyl­ko zre­ali­zo­wa­ne i roz­li­czo­ne in­we­sty­cje – mó­wi Zdzie­bło. – Je­śli ich nie bę­dzie, to za­pew­ne po­no­wi­my wnio­sek o prze­zna­cze­nie tych do­ta­cji na dro­gi. Je­śli i wte­dy spo­tkał­by się on z od­mo­wą, to KE bę­dzie mu­sia­ła wziąć na sie­bie od­po­wie­dzial­ność za utra­tę tych pie­nię­dzy przez Pol­skę – do­da­je.

Re­sort roz­wo­ju wąt­pi w po­wo­dze­nie pla­nów ko­le­ja­rzy. Zda­niem Zdzie­bły za­nad­to upa­tru­ją oni szan­sy w re­wi­ta­li­za­cjach li­nii, spo­dzie­wa­jąc się, że przy ich re­ali­za­cji wy­ma­ga­nia śro­do­wi­sko­we czy te zwią­za­ne z za­mó­wie­nia­mi pu­blicz­ny­mi bę­dą ła­twiej­sze do speł­nie­nia. – A wa­run­ki się nie zmie­nią – prze­strze­ga Zdzie­bło.

– W ra­mach pro­gra­mu ope­ra­cyj­ne­go „In­fra­struk­tu­ra i śro­do­wi­sko" ogło­si­li­śmy prze­tar­gi na mo­der­ni­za­cję li­nii ko­le­jo­wych o war­to­ści po­nad 18 mld zł. Po ich roz­strzy­gnię­ciu pod­pi­sa­li­śmy umo­wy war­te 12,1 mld zł – mó­wi Jó­ze­fa Ma­jer­czak z za­rzą­du PKP Pol­skie Li­nie Ko­le­jo­we. Spół­ka od­po­wia­da m. in. za bu­do­wę i re­mon­ty to­rów w Pol­sce.

Pozostało 89% artykułu
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Fundusze europejskie
Polska przeciwna demontażowi polityki regionalnej. Ma poparcie europejskich regionów