Plany Gaz-Systemu warte co najmniej 11 mld zł

11 mld zł będą kosztować nowe rurociągi w kraju, gazoport w Świnoujściu i połączenia z sąsiadami

Publikacja: 09.02.2011 02:49

Gazociąg

Gazociąg

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Tak wynika z planów wydatków spółki Gaz-System, która odpowiada za za kluczowe inwestycje w Polsce poprawiające bezpieczeństwo zaopatrzenia w gaz ziemny. W dwuetapowej strategii zarząd zakłada, że do końca 2014 roku powstaną gazociągi i terminal gazu skroplonego w Świnoujściu o łącznej wartości 8 mld zł, a w kolejnym okresie – do 2018 roku – planowane projekty będą kosztować ok. 3 mld zł.

– Okazało się, że możemy taniej niż wcześniej prognozowano wykonać projekty w pierwszym etapie – przed 2015 r., co pozwoli nam na rozszerzenie listy – wyjaśnia prezes spółki Gaz-System Jan Chadam.

Drugi etap programu zależy nie tylko od Gaz-Systemu, bo kluczowe projekty dotyczą tzw. połączeń transgranicznych, czyli gazociągi łączące Polskę z Czechami i Słowacją mogą powstać w drugim etapie programu inwestycyjnego spółki – ok. 2016 roku. Prognozowane nakłady wyniosłyby ok. 800 mln zł. W tym czasie mogłaby ruszyć budowa połączenia na Litwę, lecz ze względu na znacznie większą skalę tego projektu i konieczność budowy rurociągu w północno-wschodniej Polsce dla Gaz-Systemu oznaczałoby to dodatkowe wydatki – ok. 900 mln zł. Prezes Chadam przyznaje, że bez wsparcia finansowego Brukseli trudno będzie zrealizować tę inwestycję. Liczymy na zaangażowanie Komisji Europejskiej, bo te projekty mają znaczenie dla bezpieczeństwa całej Unii – mówi „Rz” szef Gaz-Systemu.

O ile połączenie ze Słowacją wpisuje się w plan tzw. korytarza gazowego – od Polski po Chorwację – to rurociąg na Litwę jest szansą na dywersyfikację dostaw gazu do tego kraju uzależnionego od importu z Rosji.

Na razie wiadomo, że Bruksela może dofinansować prace projektowe i przygotowawcze dla planowanych rurociągów z Polski na Litwę i na Słowację (rurociąg z Polski do Czech, w rejonie Cieszyna, jest po stronie polskiej już gotowy, a jego uruchomienie zaplanowano na jesień tego roku). Nie ma natomiast pewności, że uda się uzyskać tak znaczące dofinansowanie jak w przypadku gazoportu i przygotowywanych gazociągów na terenie Polski.

[wyimek][b]3 mld zł[/b] ma kosztować drugi etap inwestycji Gaz-Systemu – od 2015 r. [/wyimek]

Z funduszy unijnych spółka ma zapewnione już dofinansowanie w wysokości 676 mln zł do inwestycji w Świnoujściu i ponad miliard złotych na rurociągi w Polsce (program operacyjny „Infrastruktura i środowisko – 456 mln zł oraz European Energy Programme for Recovery – 220 mln zł). Dzięki temu, choć koszty budowy terminalu LNG wynoszą 2,5 mld zł netto, to wydatki Gaz-Systemu będą mniejsze – 1,8 mld zł. Spółka przygotowuje emisję obligacji na kwotę 1,7 mld zl. Pierwszą transzę wyemituje pod koniec tego roku – na ok. 100 mln zł, kolejne zaplanowała na lata 2012 – 2014. Terminal LNG będzie gotowy w połowie 2014 r. wraz z niezbędnymi rurociągami, które Unia wsparła kwotą 1,08 mld zł.

[ramka][srodtytul]Terminal nie tylko dla Polski[/srodtytul]

Planowany terminal LNG w Świnoujściu ma służyć nie tylko na potrzeby Polski, ale też poprawić bezpieczeństwo zaopatrzenia w gaz krajów sąsiednich. Komisja Europejska chce, by powstał tzw. korytarz gazowy, czyli nowa droga transportu surowca – od Świnoujścia do Chorwacji poprzez budowę krótkich odcinków gazociągów między poszczególnymi krajami. Stąd Gaz-System liczy, że uda się wykorzystać niemal w pełni możliwości gazoportu.

Autopromocja
Orzeł Innowacji

Ogłoszenie wyników już 5 czerwca. Zapisz się, aby wziąć udział w gali.

WEŹ UDZIAŁ

Istniejące w Europie Zachodniej terminale zwykle wykorzystywane są w 50 – 70 proc. Jak dotąd spółka ma pewność, że usługę regazyfikacji zleci jej Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, które zakontraktowało dostawy gazu skroplonego w Katarze – do 1,5 mld m sześc. rocznie. Szefowie PGNiG planują rozmowy z producentami LNG, ale nie wiadomo, czy zdecydują się zawrzeć kolejne umowy wieloletnie. Stąd zamówienia złożone przez inne firmy – z Litwy, Czech czy Słowacji – będą szczególnie istotne. Wpłyną m.in. na poziom opłat za usługę regazyfikacji, a więc i koszty działania samego gazoportu. [/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku