Głównymi czynnikami determinującymi dziś sytuację mediów są rozwój technologii, nowe modele odbioru, monetyzacja treści oraz wzrost znaczenia mediów społecznościowych. Powodują one poważne wyzwania, o których była mowa podczas debaty „Media i ich przyszłość” w trakcie XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
W czerwcu w Polsce wystartuje Max, platforma streamingowa Warner Bros. Discovery, która zastąpi HBO Max. Dorota Żurkowska, członek zarządu TVN, group senior vice president revenue w Warner Bros. Discovery w Polsce, wskazała, że zdaniem firmy będzie to medialne wydarzenie roku w Polsce.
Mówiła też o ewolucji rynku. – Przez ostatnie 20 lat media bardzo się zmieniły, szczególnie w związku z cyfryzacją. Powstały platformy streamingowe. Dla konsumenta najistotniejsze jest to, że może korzystać z treści w dowolnym momencie i na urządzeniu, które preferuje. Pojawiły się różne potrzeby doboru i podawania contentu oraz dostępu do informacji, na której zależy konsumentowi. To dla nas najsilniejszy impuls do dopasowania oferty – mówiła Dorota Żurkowska. Dodała, że tradycyjna telewizja nadal ma bardzo mocną pozycję na rynku.
Piotr Żaczko, communications manager, Central & Eastern Europe, TikTok, wskazał, że obecnie większość użytkowników platformy, bo znacznie ponad 60 proc., stanowią dorośli z pokolenia Z i milenialsi. Platforma „dojrzała” więc zarówno pod względem odbiorców, jak również rodzaju, jakości i zróżnicowania treści.
– Niezmienne jest podejście naszych użytkowników, którzy chcą się określać jako młodzi duchem niezależnie od wieku. Poszukują świeżości, czegoś nowego i inspiracji. Wspomniana przed chwilą zmiana sposobu konsumpcji mediów jest na naszej platformie bardzo mocno widoczna – podkreślił. – TikTok jest tak skuteczny w oferowaniu treści i przyciąga użytkowników, ponieważ bazuje na ich zainteresowaniach. To jest nasza przewaga względem innych platform czy mediów społecznościowych – mówił Piotr Żaczko.