Problem wdrażania rozwiązań cyfrowych został zbadany w raporcie Capgemini, który wskazuje, że 86 proc. projektów cyfryzacji łańcucha dostaw nie zostaje sfinalizowanych. Menedżer ds. standardów GS1 w TSL w GS1 Polska Agata Horzela przyznaje, że firmy podchodzą bardzo entuzjastycznie do projektów cyfryzacji.
Szybki zwrot z inwestycji
Przedsiębiorcy zwracają szczególną uwagę na zwrot z inwestycji (ROI), utrzymujący się średnio na poziomie 18 proc. To oznacza istotną redukcję kosztów (na co wskazuje aż 77 proc. badanych) i wzrost przychodów (56 proc.), które stanowią główne cele cyfryzacji łańcucha dostaw. – Dodatkową zaletą takich projektów jest szybka amortyzacja inwestycji w automatyzację, trwająca z reguły do 12 miesięcy – podkreśla Horzela.
Zastrzega jednak, że w drodze do celu mogą pojawić się problemy. – W wielu przypadkach wyzwania mogą dotyczyć przestarzałej infrastruktury IT, braku dostępu do sieci w strefach produkcyjnych i magazynowych. Kolejną barierą są ograniczenia organizacyjne, szczególnie widoczne w przypadku korporacji lub zbyt dużej ilości oddziałów firmy, co znacznie utrudnia aplikację zmian w obrębie całej organizacji – wymienia Horzela.
Głównym problemem, według raportu, jest jednak zbytnie rozproszenie inwestycji oraz trudność we wdrażaniu projektów pilotażowych na dużą skalę. Badane organizacje miały średnio 29 projektów cyfryzacji łańcucha dostaw w fazie projektowania, weryfikacji poprawności koncepcji lub w fazie pilotażowej.