Rośnie ruch na Jedwabnym Szlaku

Jak Polska może wykorzystać nowy kierunek transportu?

Publikacja: 29.03.2021 02:00

Rośnie ruch na Jedwabnym Szlaku

Foto: AdobeStock

W 2020 roku na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku przewieziono w obu kierunkach ponad 550 tys. TEU, o 65 proc. więcej niż w 2019 roku. – 94 proc. ładunków przejechało przez Małaszewicze – zaznacza prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Wykazuje, że prognozowany jest w kolejnych latach szybki wzrost przewozów na NJS. – Dlatego zdolność przeładunkowa Małaszewicz z 14 par pociągów po szerokim torze na dobę musi być zwiększona do 55 par pociągów w 2027 roku – stwierdza prezes PKP Cargo.

Duże firmy spedycyjne regularnie korzystają z blokowych pociągów z Chin do Europy. Wysyłają je m.in. DB Schenker, DHL. W ten segment weszli także oceaniczni armatorzy. W 2020 roku Maersk zaaranżował 209 pociągów z Chin na zlecenie firm i władz różnych krajów: Francji, Niemiec, Szwecji, Polski, Białorusi oraz Rosji, a także po raz pierwszy dla Turcji i Gruzji. Armator przyznaje, że dostawy kolejowe do Europy są dwa razy szybsze niż żegluga oceaniczna.

Do Polski przez Małaszewicze trafiają także kontenery z ładunkami z krajów Dalekiego Wschodu. – Wciąż jest to duży ruch i zainteresowanie tą nitką. Coraz większą popularność zdobywa połączenie Japonia/Korea do Europy. Pociągi jeżdżą regularnie, granica nie jest zablokowana – podkreśla przedstawicielka PCC Intermodal Monika Konsor-Fąferek.

Operatorzy terminali notują rekordowe obroty. Zarządzający terminalem przeładunkowym w Małaszewiczach Adampol odnotował wzrost przeładunków o 70 proc. w stosunku do poprzedniego okresu. – Euro China Train i przewozy general cargo zanotowały wzrost rzędu 140 proc., a zamówienia dla branży automotive wzrosły o 60 proc. w porównaniu z 2019 rokiem – porównuje Business Development Director w Adampol Dariusz Stypułkowski.

Prezes Warsewicz zwraca uwagę, że Polska za mało korzysta z NJS. – Za mało towarów jest u nas obsługiwanych, bo aż 70 proc. ładunków to tranzyt. Jeżeli odwrócimy te proporcje, to 11 mld zł pozostanie w Polsce – zauważa. – Żeby to osiągnąć, musimy inwestować w budowę nowych terminali, przykładem jest projekt PKP Cargo w Zduńskiej Woli Karsznicach. Drugim zadaniem PKP Cargo jest rozwijanie usług logistycznych, aby przejmować obsługę ładunków w Polsce, które teraz trafiają głównie do Niemiec i stamtąd są rozwożone po Europie, także do Polski – podkreśla prezes Warsewicz.

Powstają także alternatywne wobec Małaszewicz trasy. W grudniu 2020 roku Belintertrans, CTS Liski oraz UTLC uruchomiły połączenie z Chongqing do Sławkowa przez Białoruś i przejście graniczne Goryn–Udrytsk. Jest ono alternatywą dla trasy przez Ukrainę i stację graniczną Suzemka. – Wieloletnie starania dywersyfikacji przewozów przynoszą teraz owoce, a operatorzy logistyczni sami zabiegają o możliwość skorzystania z trasy szerokotorowej, która umożliwia przeładunek w przemysłowym sercu Polski. Pozwala to transportować towary w rekordowym czasie – podkreśla prezes zarządu PKP LHS Zbigniew Tracichleb.

Dodaje, że w styczniu nadanych zostało siedem pociągów (sześć Xi'an, jeden Chongqing), z tego trzy przejadą przez Białoruś. W 2021 roku spółka spodziewa się dalszego wzrostu przewozów kontenerowych.

- Artykuł powstał w ramach dodatku promocyjno-informacyjnego Transport i Biznes.

W 2020 roku na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku przewieziono w obu kierunkach ponad 550 tys. TEU, o 65 proc. więcej niż w 2019 roku. – 94 proc. ładunków przejechało przez Małaszewicze – zaznacza prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Wykazuje, że prognozowany jest w kolejnych latach szybki wzrost przewozów na NJS. – Dlatego zdolność przeładunkowa Małaszewicz z 14 par pociągów po szerokim torze na dobę musi być zwiększona do 55 par pociągów w 2027 roku – stwierdza prezes PKP Cargo.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Ekonomia
Polska prezydencja to szansa, by zostać usłyszanym
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni