Dlatego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów powstał Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych, którego celem jest stały wzrost poziomu kompetencji cyfrowych przez zapewnienie każdemu w Polsce możliwości ich rozwoju stosownie do potrzeb. Przewiduje on rozwój powszechnych kompetencji cyfrowych wśród obywateli, począwszy od etapu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej do wieku senioralnego.
Jak wynika z raportu „Włączająca edukacja cyfrowa” przygotowanego przez Europejską Agencję ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej, rosnąca popularność rozwiązań cyfrowych w codziennym życiu rodzi potrzebę zmian systemowych opartych na transformacji cyfrowej. Według agencji podstawową wizją systemów edukacji włączającej jest zapewnienie każdemu uczniowi możliwości wysokiej jakości kształcenia w jego lokalnej społeczności wraz ze znajomymi i rówieśnikami. Wymaga to również zmiany systemowej na wszystkich poziomach systemu edukacji.